BRUSSEL - De Europese Commissie (EC) heeft het groene licht gegeven voor de alliantie tussen Air France en Alitalia. De Commissie nam dit besluit nadat beide maatschappijen akkoord gingen met de inlevering van start- en landingsrechten op vluchten tussen Frankrijk en Italië. Air France en Alitalia zitten samen in SkyTeam.
De maatschappijen werken vanaf 2001 samen in de SkyTeam-alliantie waardoor de routenetwerken van beide maatschappijen met elkaar zijn verbonden. In november van dat jaar werd de samenwerking kenbaar gemaakt aan de Commissie die de samenwerking toetste aan de Europese regelgeving op het gebied van concurrentie in de luchtvaart.
In 2002 deelde de EC mee dat het problemen had met een aantal routes waarop de alliantie een monopolie zou hebben. Daarbij gaat het om zeven routes tussen Frankrijk en Italië. Na lang onderhandelen gingen Air France en Alitalia akkoord met de inlevering van 84 slots (start/landingsrechten) per dag. Daardoor ontstaat er meer ruimte voor concurrentie.
De maatschappijen werken vanaf 2001 samen in de SkyTeam-alliantie waardoor de routenetwerken van beide maatschappijen met elkaar zijn verbonden. In november van dat jaar werd de samenwerking kenbaar gemaakt aan de Commissie die de samenwerking toetste aan de Europese regelgeving op het gebied van concurrentie in de luchtvaart.
In 2002 deelde de EC mee dat het problemen had met een aantal routes waarop de alliantie een monopolie zou hebben. Daarbij gaat het om zeven routes tussen Frankrijk en Italië. Na lang onderhandelen gingen Air France en Alitalia akkoord met de inlevering van 84 slots (start/landingsrechten) per dag. Daardoor ontstaat er meer ruimte voor concurrentie.