MAASTRICHT - De geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke gassen door landende vliegtuigen kan flink verminderen met een nieuw luchtverkeersleidingconcept. Dit systeem, 'Tailored Arrivals’, vervangt de gebruikelijke mondelinge instructies voor toestemming tot landen van de luchtverkeersleiding door elektronische instructies. Het systeem is onlangs in Australië; in de praktijk getest.
Het gaat hierbij om een opvallende samenwerking tussen Boeing, de Air Traffic Alliance (EADS, Airbus, Thales), Airservices Australia en Qantas Airways. Elektronisch gelinkte data verzorgen de verdere begeleiding van het toestel naar de luchthaven via de meest efficiënte aanvliegroute. De bedrijven zijn in februari 2004 tijdens de Air Traffic Control conferentie in Maastricht een overeenkomst aangegaan voor het uitvoeren van deze vluchten.
Tailored Arrivals is tussen april en september getest tijdens meer dan zeventig landingsprocedures op de luchthavens van Sydney en Melbourne. Hierbij is gebruik gemaakt van een Airbus A330 en een Boeing 747-400 van Qantas, overigens zonder aanpassingen of toevoegingen aan de aanwezige apparatuur.
Tijdens de testen was het radiocontact tussen vliegtuig en verkeersleiding geminimaliseerd, zodat de werkdruk voor de verkeersleiders en overbezetting van de radiofrequenties flink gereduceerd werd. Verwacht wordt dat met het systeem door een efficië;ntere landingsprocedure 180 tot 360 kilo brandstof per vlucht wordt bespaard, wat neerkomt op 100.000 dollar per vliegtuig per jaar.
Het gaat hierbij om een opvallende samenwerking tussen Boeing, de Air Traffic Alliance (EADS, Airbus, Thales), Airservices Australia en Qantas Airways. Elektronisch gelinkte data verzorgen de verdere begeleiding van het toestel naar de luchthaven via de meest efficiënte aanvliegroute. De bedrijven zijn in februari 2004 tijdens de Air Traffic Control conferentie in Maastricht een overeenkomst aangegaan voor het uitvoeren van deze vluchten.
Tailored Arrivals is tussen april en september getest tijdens meer dan zeventig landingsprocedures op de luchthavens van Sydney en Melbourne. Hierbij is gebruik gemaakt van een Airbus A330 en een Boeing 747-400 van Qantas, overigens zonder aanpassingen of toevoegingen aan de aanwezige apparatuur.
Tijdens de testen was het radiocontact tussen vliegtuig en verkeersleiding geminimaliseerd, zodat de werkdruk voor de verkeersleiders en overbezetting van de radiofrequenties flink gereduceerd werd. Verwacht wordt dat met het systeem door een efficië;ntere landingsprocedure 180 tot 360 kilo brandstof per vlucht wordt bespaard, wat neerkomt op 100.000 dollar per vliegtuig per jaar.