LE BOURGET - Stork Aerospace heeft dinsdag (14 juni) tijdens de Paris Air Show 2005 een 'Long Term Agreement' getekend met de Northrop Grumman Corporation voor de Low Rate Initial Production (aanloopproductie) fase van de Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter. Het raamcontract betreft de productie door Stork Aerospace van 520 In-flight Opening Doors voor alle drie de JSF-varianten, plus 110 zogenaamde 'Inner Weapons Bay Doors' voor de Short Take Off and Vertical Landing versie.
Deze potentiële opdrachten onder dit 'Long Term Agreement' vertegenwoordigen een gezamenlijke waarde van ca. 150 miljoen dollar (124 miljoen euro), gespreid over een periode van 7 jaar (2007-2013). Het totaal aan JSF-orders voor Stork kan hiermee dus meer dan verdubbeld worden tot 290 miljoen dollar.
De opdracht voor de In-Flight Opening Doors in de Low Rate Initial Production (LRIP) fase is een vervolg op de prestaties die in de System Development & Demonstration fase werden geleverd en betreft een mogelijke eerste productie van 520 deuren ter waarde van 135 miljoen dollar voor een eerste serie vliegtuigen.
Erick Vink, Executive Vice-President JSF bij Stork Aerospace: "We zijn er zeer trots op dat we nu kunnen voortbouwen op onze degelijke prestatie in de SDD-fase. Dit stelt ons in staat om nieuwe technologieën te introduceren. Dit contract verschaft ons ook de uitgelezen mogelijkheid voor nauwere samenwerking met het Nederlandse midden- en kleinbedrijf."
De Joint Strike Fighter telt meer dan twintig deuren en luiken, waaraan gedurende operationeel gebruik extreme eisen worden gesteld. Zo moeten zij tijdens de vlucht bij hoge snelheden en onder extreme omstandigheden (hitte, koude) kunnen worden geopend en gesloten, en dat gedurende tientallen jaren. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Stork Fokker in Hoogeveen en Papendrecht, in Fort Worth (Texas, VS) en El Segundo (California, VS).
Andere bijdragen van Stork Aerospace aan het JSF-project betreffen het ontwerp en de prototype productie van de elektrische bekabeling voor de F-35, bekabeling en structuurdelen voor de Pratt & Whitney motoren, de randen en de beweegbare delen van de vleugels, plus de staart en de vanghaak van het vliegtuig.
Deze potentiële opdrachten onder dit 'Long Term Agreement' vertegenwoordigen een gezamenlijke waarde van ca. 150 miljoen dollar (124 miljoen euro), gespreid over een periode van 7 jaar (2007-2013). Het totaal aan JSF-orders voor Stork kan hiermee dus meer dan verdubbeld worden tot 290 miljoen dollar.
De opdracht voor de In-Flight Opening Doors in de Low Rate Initial Production (LRIP) fase is een vervolg op de prestaties die in de System Development & Demonstration fase werden geleverd en betreft een mogelijke eerste productie van 520 deuren ter waarde van 135 miljoen dollar voor een eerste serie vliegtuigen.
Erick Vink, Executive Vice-President JSF bij Stork Aerospace: "We zijn er zeer trots op dat we nu kunnen voortbouwen op onze degelijke prestatie in de SDD-fase. Dit stelt ons in staat om nieuwe technologieën te introduceren. Dit contract verschaft ons ook de uitgelezen mogelijkheid voor nauwere samenwerking met het Nederlandse midden- en kleinbedrijf."
De Joint Strike Fighter telt meer dan twintig deuren en luiken, waaraan gedurende operationeel gebruik extreme eisen worden gesteld. Zo moeten zij tijdens de vlucht bij hoge snelheden en onder extreme omstandigheden (hitte, koude) kunnen worden geopend en gesloten, en dat gedurende tientallen jaren. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Stork Fokker in Hoogeveen en Papendrecht, in Fort Worth (Texas, VS) en El Segundo (California, VS).
Andere bijdragen van Stork Aerospace aan het JSF-project betreffen het ontwerp en de prototype productie van de elektrische bekabeling voor de F-35, bekabeling en structuurdelen voor de Pratt & Whitney motoren, de randen en de beweegbare delen van de vleugels, plus de staart en de vanghaak van het vliegtuig.