Southwest-toestel kwam 800 meter landingsbaan tekort

16 december 2005 - 1:00
CHICAGO - De Boeing 737 van Southwest Airlines die vorige week tijdens de landing in Chicago van de baan schoot, had 800 meter extra landingsbaan nodig om veilig tot stilstand te komen. Dat concludeert de NTSB in een voorlopig rapport. Gebleken is dat de thrust reversers pas achttien seconden na ‘touch down’ op Midway Airport in werking traden.

Het is onduidelijk waarom de thrust reversers (straalomkeerders) in eerste instantie weigerden. Na een vergeefse poging door de gezagvoerder wist de copiloot deze uiteindelijk wel in werking te stellen. De thrust reversers zijn een belangrijk hulpmiddel om een vliegtuig tot stilstand te brengen.

Het toestel gleed over het einde van de baan, dwars door een zogenaamd blast fence en de luchthavenomheining en kwam op een autoweg tot stilstand. Een zesjarig jongetje kwam om het leven omdat de auto waarin hij zich bevond door het vliegtuig werd verpletterd.

Het ongeluk vond plaats in slechte weersomstandigheden. Het sneeuwde hard, zodat de baan glad was. Bovendien was er sprake van harde staartwind.



Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen