CHICAGO - De Boeing 737 van Southwest Airlines die vorige week tijdens de landing in Chicago van de baan schoot, had 800 meter extra landingsbaan nodig om veilig tot stilstand te komen. Dat concludeert de NTSB in een voorlopig rapport. Gebleken is dat de thrust reversers pas achttien seconden na ‘touch down’ op Midway Airport in werking traden.
Het is onduidelijk waarom de thrust reversers (straalomkeerders) in eerste instantie weigerden. Na een vergeefse poging door de gezagvoerder wist de copiloot deze uiteindelijk wel in werking te stellen. De thrust reversers zijn een belangrijk hulpmiddel om een vliegtuig tot stilstand te brengen.
Het toestel gleed over het einde van de baan, dwars door een zogenaamd blast fence en de luchthavenomheining en kwam op een autoweg tot stilstand. Een zesjarig jongetje kwam om het leven omdat de auto waarin hij zich bevond door het vliegtuig werd verpletterd.
Het ongeluk vond plaats in slechte weersomstandigheden. Het sneeuwde hard, zodat de baan glad was. Bovendien was er sprake van harde staartwind.
Het is onduidelijk waarom de thrust reversers (straalomkeerders) in eerste instantie weigerden. Na een vergeefse poging door de gezagvoerder wist de copiloot deze uiteindelijk wel in werking te stellen. De thrust reversers zijn een belangrijk hulpmiddel om een vliegtuig tot stilstand te brengen.
Het toestel gleed over het einde van de baan, dwars door een zogenaamd blast fence en de luchthavenomheining en kwam op een autoweg tot stilstand. Een zesjarig jongetje kwam om het leven omdat de auto waarin hij zich bevond door het vliegtuig werd verpletterd.
Het ongeluk vond plaats in slechte weersomstandigheden. Het sneeuwde hard, zodat de baan glad was. Bovendien was er sprake van harde staartwind.