BRUSSEL - De Association of European Airlines (AEA) heeft de Europese Commissie opnieuw gevraagd een onderzoek in te stellen naar de rol van monopolistische dienstverleners in de luchtvaart. De belangenorganisatie van 31 Europese luchtvaartmaatschappijen wil dat er een einde komt aan de monopolies van onder andere brandstofaanbieders.
Onlangs heeft Austrian Airlines de Oostenrijkse marktwaakhond gevraagd een onderzoek in te stellen naar de prijzen die staatsbedrijf OMV hanteert bij het verstrekken van kerosine. In juni legde de Italiaanse toezichthouder oliemaatschappijen een gezamenlijke boete van 315 miljoen euro op, wegens ontoelaatbare praktijken bij de verkoop van brandstof. De AEA wil nu dat Brussel op bredere schaal binnen Europa de vinger aan de pols legt.
“De luchtvaartindustrie lijdt al onder de extreem hoge brandstofprijzen”, vindt Ulrich Schulte-Strathaus, secretaris-generaal van de AEA. “Het laatste dat we de nodig hebben is een nog hogere kostenpost door oneerlijke commerciële praktijken.”
Onlangs heeft Austrian Airlines de Oostenrijkse marktwaakhond gevraagd een onderzoek in te stellen naar de prijzen die staatsbedrijf OMV hanteert bij het verstrekken van kerosine. In juni legde de Italiaanse toezichthouder oliemaatschappijen een gezamenlijke boete van 315 miljoen euro op, wegens ontoelaatbare praktijken bij de verkoop van brandstof. De AEA wil nu dat Brussel op bredere schaal binnen Europa de vinger aan de pols legt.
“De luchtvaartindustrie lijdt al onder de extreem hoge brandstofprijzen”, vindt Ulrich Schulte-Strathaus, secretaris-generaal van de AEA. “Het laatste dat we de nodig hebben is een nog hogere kostenpost door oneerlijke commerciële praktijken.”