LONDEN - De opsplitsing van het eigenaarschap van de luchthavens die deel uitmaken van BAA is waarschijnlijker geworden, nu het Britse Office of Fair Trading (OFT) de zaak wil overdragen aan de mededingingsautoriteiten. Het OFT onderzocht de overheersende positie van luchthavenoperator BAA in Groot-Brittannië. BAA is eigenaar van onder meer de luchthavens Heathrow, Gatwick, Stansted, Edinburgh en Glasgow.
Volgens het OFT is de op de BAA-luchthavens geboden kwaliteit slecht en zijn de tarieven te hoog. Klanten zijn volgens niet tevreden over de op de luchthavens geboden service. Ook ziet het er volgens de concurrentiewaakhond naar uit dat geplande grote investeringen op luchthavens in het zuidoosten van het land (Heathrow, Stansted) leiden tot hogere kosten voor de consument.
Uit de studie concludeert het OFT dat concurrentie tussen onafhankelijk opererende luchthavens voor luchtreizigers tot lagere toeslagen leidt. Hierbij wordt gewezen naar de luchthavens Liverpool en Manchester. De luchthavens van BAA verwerken in het zuidoosten van Engeland negentig procent van alle luchtreizigers. “Meer concurrentie tussen de luchthaven onderling zou ten voordele zijn voor passagiers”, stelt het OFT.
De beslissing om de BAA-zaak door te spelen naar de Competition Commission is voorlopig. De komende acht weken is er een consultatieperiode waarbij kan worden gereageerd op het onderzoek. Pas daarna wordt een definitief besluit genomen. BAA, sinds een aantal maanden eigendom van Ferrovial, heeft nog niet op de conclusies van het OFT gereageerd.
Volgens het OFT is de op de BAA-luchthavens geboden kwaliteit slecht en zijn de tarieven te hoog. Klanten zijn volgens niet tevreden over de op de luchthavens geboden service. Ook ziet het er volgens de concurrentiewaakhond naar uit dat geplande grote investeringen op luchthavens in het zuidoosten van het land (Heathrow, Stansted) leiden tot hogere kosten voor de consument.
Uit de studie concludeert het OFT dat concurrentie tussen onafhankelijk opererende luchthavens voor luchtreizigers tot lagere toeslagen leidt. Hierbij wordt gewezen naar de luchthavens Liverpool en Manchester. De luchthavens van BAA verwerken in het zuidoosten van Engeland negentig procent van alle luchtreizigers. “Meer concurrentie tussen de luchthaven onderling zou ten voordele zijn voor passagiers”, stelt het OFT.
De beslissing om de BAA-zaak door te spelen naar de Competition Commission is voorlopig. De komende acht weken is er een consultatieperiode waarbij kan worden gereageerd op het onderzoek. Pas daarna wordt een definitief besluit genomen. BAA, sinds een aantal maanden eigendom van Ferrovial, heeft nog niet op de conclusies van het OFT gereageerd.