ROTTERDAM - Verkeersminister Camiel Eurlings sprak woensdag nog bescheiden over ‘vliegveld Lelystad’, maar luchthavendirecteur Lex Oude Weernink denk dat de kogel voor de ontwikkeling van ‘Lelystad Airport' nu toch echt door de kerk is. “Na deze uitspraak van de minister moet het wel heel raar lopen als Lelystad Airport er niet komt”, verklaarde Oude Weernink donderdag (26 april) tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
Het vliegveld in de polder doet er al jaren alles aan om zich als ‘back-up’ van Schiphol te profileren. In een interview met deze website sprak Oude Weernink in 2004 de volgende woorden: “ik ben ervan overtuigd dat Lelystad een prima vliegveld is om de Randstad te ontlasten. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat over een paar jaar de wat kleinere commerciële luchtvaart van Schiphol de overstap maakt naar Lelystad.”
En opeens, na enkele woorden van een nieuwe minister, lijkt die deur helemaal open te gaan. Oude Weernink zegt niet bang te zijn dat het bij loze uitspraken uit Den Haag blijft. “We hebben het over een uiterst bekwame en betrouwbare minister. Ik ben ervan overtuigd dat hij goed heeft nagedacht over wat hij zei. Daar komt bij dat ook de MER-procedure (milieueffectrapport, red) binnenkort wordt afgerond. Dat geeft zeker vertrouwen voor de toekomst.”
Eurlings reageerde woensdag op een rapport van het Ruimtelijk Planbureau (RPB), waarin Lelystad Airport positief als ‘filiaal’ van Schiphol uit de bus komt. “Ik denk dat we heel veel vluchten, met name de vakantievluchten, in de toekomst via vliegveld Lelystad zullen moeten gaan afwerken”, sprak de verkeersminister. Volgens Eurlings ontkomt Nederland er niet aan om te denken aan een tweede grote luchthaven, omdat verdere groei op Schiphol rond 2015 niet langer mogelijk is.
Lelystad Airport mikt na het verlengen van de start- en landingsbaan op zo’n twee tot drie miljoen passagiers per jaar. De Planologische Kernbeslissing (PKB) die voor de luchthaven geldt staat een maximumaantal van vier miljoen passagiers toe.
Het vliegveld in de polder doet er al jaren alles aan om zich als ‘back-up’ van Schiphol te profileren. In een interview met deze website sprak Oude Weernink in 2004 de volgende woorden: “ik ben ervan overtuigd dat Lelystad een prima vliegveld is om de Randstad te ontlasten. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat over een paar jaar de wat kleinere commerciële luchtvaart van Schiphol de overstap maakt naar Lelystad.”
En opeens, na enkele woorden van een nieuwe minister, lijkt die deur helemaal open te gaan. Oude Weernink zegt niet bang te zijn dat het bij loze uitspraken uit Den Haag blijft. “We hebben het over een uiterst bekwame en betrouwbare minister. Ik ben ervan overtuigd dat hij goed heeft nagedacht over wat hij zei. Daar komt bij dat ook de MER-procedure (milieueffectrapport, red) binnenkort wordt afgerond. Dat geeft zeker vertrouwen voor de toekomst.”
Eurlings reageerde woensdag op een rapport van het Ruimtelijk Planbureau (RPB), waarin Lelystad Airport positief als ‘filiaal’ van Schiphol uit de bus komt. “Ik denk dat we heel veel vluchten, met name de vakantievluchten, in de toekomst via vliegveld Lelystad zullen moeten gaan afwerken”, sprak de verkeersminister. Volgens Eurlings ontkomt Nederland er niet aan om te denken aan een tweede grote luchthaven, omdat verdere groei op Schiphol rond 2015 niet langer mogelijk is.
Lelystad Airport mikt na het verlengen van de start- en landingsbaan op zo’n twee tot drie miljoen passagiers per jaar. De Planologische Kernbeslissing (PKB) die voor de luchthaven geldt staat een maximumaantal van vier miljoen passagiers toe.