DUBLIN - Low cost carrier Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar een nettowinst geboekt van 138,9 miljoen euro. Dat is twintig procent meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide in die periode met achttien procent, zo meldde het bedrijf dinsdag (31 juli). Het nettoresultaat is stukken beter dan analisten hadden voorzien.
De omzet van Europa's grootste prijsvechter groeide met 22 procent ten opzichte van vorig jaar en kwam uit op 693 miljoen euro. Ook dat is fors hoger dan marktvorsers gemiddeld hadden verwacht.
Reductie op Stansted
Ryanair is voorzichtig over het resultaat in het huidige financiële jaar. De maatschappij rekent er wel op dat de opbrengsten komende winter vijf tot tien procent lager zullen liggen dan vorig jaar. De grootste prijsvechter van Europa denkt zijn doelstelling voor de nettowinst voor dit jaar echter te overtreffen door de capaciteit in Groot-Brittannië tijdens de minder rendabele wintermaanden te verlagen.
Op de hoofdbasis Stansted houdt Ryanair gedurende de wintermaanden zeven van de veertig gestationeerde Boeing 737’s aan de grond. “De hoge luchthaventarieven op Stansted maken het rendabeler deze toestellen aan de grond te houden van met ze te vliegen”, aldus Ryanair-topman Michael O’Leary, die ontevreden is over de faciliteiten op Stansted.
Hij klaagt over lange wachtrijen voor paspoort- en veiligheidscontroles en de vele vertragingen op de derde luchthaven van Londen. Stansted is de grootste basis in het Ryanair-netwerk.
(c) Reismedia / ANP
De omzet van Europa's grootste prijsvechter groeide met 22 procent ten opzichte van vorig jaar en kwam uit op 693 miljoen euro. Ook dat is fors hoger dan marktvorsers gemiddeld hadden verwacht.
Reductie op Stansted
Ryanair is voorzichtig over het resultaat in het huidige financiële jaar. De maatschappij rekent er wel op dat de opbrengsten komende winter vijf tot tien procent lager zullen liggen dan vorig jaar. De grootste prijsvechter van Europa denkt zijn doelstelling voor de nettowinst voor dit jaar echter te overtreffen door de capaciteit in Groot-Brittannië tijdens de minder rendabele wintermaanden te verlagen.
Op de hoofdbasis Stansted houdt Ryanair gedurende de wintermaanden zeven van de veertig gestationeerde Boeing 737’s aan de grond. “De hoge luchthaventarieven op Stansted maken het rendabeler deze toestellen aan de grond te houden van met ze te vliegen”, aldus Ryanair-topman Michael O’Leary, die ontevreden is over de faciliteiten op Stansted.
Hij klaagt over lange wachtrijen voor paspoort- en veiligheidscontroles en de vele vertragingen op de derde luchthaven van Londen. Stansted is de grootste basis in het Ryanair-netwerk.
(c) Reismedia / ANP