WILLEMSTAD - Ruim een jaar geleden kreeg de lokale Antilliaanse luchtvaartmaatschappij Dutch Antilles Express (DAE) er een concurrent bij: Insel Air. De maatschappij kon bepaald niet rekenen op een warme begroeting. Insel Air maakte een moeilijke start omdat DAE de nieuwkomer koste wat kost uit de markt wilde drukken. De carrier vliegt inmddels met een MD-83 en een Embrear 110 en voegt elke maand een nieuwe bestemming aan haar routenetwerk toe. Luchtvaartnieuws.nl interviewde directielid Albert Kluyver over de gang van zaken rond het gedurfde project Insel Air.
“Er was een behoorlijke ‘push’ vanuit de hotelwereld, reisbureaus en vrachtvervoerders om de luchtverbinding vanuit Curaçao te herstellen”, onthult Albert Kluyver de aanleiding voor het ontstaan van Insel Air. “Na het wegvallen van DCA (Dutch Caribbean Airlines) in 2004 zijn de ‘passagierflows’ gehalveerd en de kosten voor een ticket verdubbeld. De activiteiten met betrekking tot vrachtvervoer waren al helemaal nul. De overheid wilde, naast het bestaande DAE, weer een nieuwe Antilliaanse carrier zonder daar zelf bij betrokken te zijn.”
Nadat alle betrokken partijen overtuigd waren van de noodzaak van een nieuwe lokale luchtvaartmaatschappij, is een kerngroep van ex-DCA en -ALM-medewerkers bij elkaar gebracht door Edward Heerenveen. “En dat werd Insel Air”, vertelt Kluyver met een glimlach.
Members hebben toegang tot het . Nog geen member? Maak nu twee maanden kennis met het membership voor slechts 5 euro. voor meer info. Het is nu ook mogelijk om met creditcard te betalen.
“Er was een behoorlijke ‘push’ vanuit de hotelwereld, reisbureaus en vrachtvervoerders om de luchtverbinding vanuit Curaçao te herstellen”, onthult Albert Kluyver de aanleiding voor het ontstaan van Insel Air. “Na het wegvallen van DCA (Dutch Caribbean Airlines) in 2004 zijn de ‘passagierflows’ gehalveerd en de kosten voor een ticket verdubbeld. De activiteiten met betrekking tot vrachtvervoer waren al helemaal nul. De overheid wilde, naast het bestaande DAE, weer een nieuwe Antilliaanse carrier zonder daar zelf bij betrokken te zijn.”
Nadat alle betrokken partijen overtuigd waren van de noodzaak van een nieuwe lokale luchtvaartmaatschappij, is een kerngroep van ex-DCA en -ALM-medewerkers bij elkaar gebracht door Edward Heerenveen. “En dat werd Insel Air”, vertelt Kluyver met een glimlach.
Members hebben toegang tot het . Nog geen member? Maak nu twee maanden kennis met het membership voor slechts 5 euro. voor meer info. Het is nu ook mogelijk om met creditcard te betalen.