MOBILE - De Europese vliegtuigbouwer Airbus wil de civiele A330 Freighter in de Verenigde Staten gaan bouwen wanneer de Amerikaanse luchtmacht de opdracht voor de levering van tankvliegtuigen toekent aan Airbus en partner Northrop Grumman. Ook de KC-30 tanker zelf zal in de VS worden geproduceerd. Dat heeft Airbus-moederbedrijf EADS bekendgemaakt.
Volgens plannen zal de eindassemblage van de A330F en KC-30 plaatsvinden in Mobile in de zuidelijke staat Alabama. Airbus heeft daar al een Engineering Centre. Volgens Airbus-moederbedrijf EADS levert de parallelle productie van de A330F en KC-30 op één locatie kostenbesparingen en een vlekkeloze productiestroom op. De A330F en de KC-30 Tanker zijn beide gebaseerd op het A330-200 verkeersvliegtuig.
Volgens Airbus-CEO Tom Enders zou EADS hiermee na Boeing een tweede Amerikaanse fabrikant van grote verkeersvliegtuigen worden. Enders noemt de gunstige dollar-euro wisselkoers als extra voordeel om de activiteiten in de VS uit te breiden. In totaal zouden zo’n 1.300 mensen aan het werk kunnen op de Amerikaanse assemblagelijn van Airbus.
De KC-30 van Airbus en Northrop Grumman dingt samen met de KC-767 van Boeing naar de megaopdracht van de U.S. Air Force voor de vervanging van 540 KC-135 tankvliegtuigen. Na verschillende vertragingen zal volgende maand een besluit worden genomen over wie de opdracht ter waarde van veertig miljard dollar krijgt toegekend.
Volgens plannen zal de eindassemblage van de A330F en KC-30 plaatsvinden in Mobile in de zuidelijke staat Alabama. Airbus heeft daar al een Engineering Centre. Volgens Airbus-moederbedrijf EADS levert de parallelle productie van de A330F en KC-30 op één locatie kostenbesparingen en een vlekkeloze productiestroom op. De A330F en de KC-30 Tanker zijn beide gebaseerd op het A330-200 verkeersvliegtuig.
Volgens Airbus-CEO Tom Enders zou EADS hiermee na Boeing een tweede Amerikaanse fabrikant van grote verkeersvliegtuigen worden. Enders noemt de gunstige dollar-euro wisselkoers als extra voordeel om de activiteiten in de VS uit te breiden. In totaal zouden zo’n 1.300 mensen aan het werk kunnen op de Amerikaanse assemblagelijn van Airbus.
De KC-30 van Airbus en Northrop Grumman dingt samen met de KC-767 van Boeing naar de megaopdracht van de U.S. Air Force voor de vervanging van 540 KC-135 tankvliegtuigen. Na verschillende vertragingen zal volgende maand een besluit worden genomen over wie de opdracht ter waarde van veertig miljard dollar krijgt toegekend.