SCHIPHOL - De nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij Amsterdam Airlines gaat op zijn vroegst 15 april en uiterlijk 30 mei van start met vliegen. De begindatum van de vliegoperaties is nog onzeker vanwege lopende onderhandeling met ‘lessors’ over de lease van vliegtuigen. Dat meldt Matthijs Boertien, één van de initiatiefnemers van Amsterdam Airlines, aan Luchtvaartnieuws.nl.
Met ILFC is Amsterdam Airlines het al eens over de lease van één Airbus A320 die vanaf 1 juli de vloot komt versterken. Het streven is om daar nog enkele A320’s aan toe te voegen. “Als ‘second-best’ is ook de lease van Boeing 757’s een optie. Maar de A320 heeft prioriteit”, aldus Boertien. Met welke lessor Amsterdam Airlines in onderhandeling is wil het bedrijf ‘uit commerciële overwegingen’ niet kwijt.
Inmiddels is Amsterdam Airlines gestart met het werven ven personeel. “We zijn de afgelopen tijd gek gebeld en gemaild door mensen die graag voor ons willen werken”, zegt Boertien. Begin februari lanceert de maatschappij een website waarop meer informatie over de diverse functies te vinden zal zijn. “Sommigen zullen daardoor misschien afhaken. Mensen moeten bijvoorbeeld geen salaris van KLM-niveau verwachten.”
Touroperators
In eerste instantie wil Amsterdam Airlines zich gaan richten op de vakantiechartermarkt. Daarover voert het bedrijf op dit moment onderhandelingen met Nederlandse touroperators. Het is nog onduidelijk hoeveel toestellen komende zomer op Schiphol worden gestationeerd. “Dat worden er één of twee, plus daarnaast één of twee andere toestellen die vanuit Saoedi-Arabië charters gaan uitvoeren.” Ook deze vliegtuigen zullen gevlogen worden door Nederlands personeel.
Pas later dit jaar wil Amsterdam Airlines gaan beginnen met exclusieve business class vluchten, aldus Boertien.
Van onze redactie
Met ILFC is Amsterdam Airlines het al eens over de lease van één Airbus A320 die vanaf 1 juli de vloot komt versterken. Het streven is om daar nog enkele A320’s aan toe te voegen. “Als ‘second-best’ is ook de lease van Boeing 757’s een optie. Maar de A320 heeft prioriteit”, aldus Boertien. Met welke lessor Amsterdam Airlines in onderhandeling is wil het bedrijf ‘uit commerciële overwegingen’ niet kwijt.
Inmiddels is Amsterdam Airlines gestart met het werven ven personeel. “We zijn de afgelopen tijd gek gebeld en gemaild door mensen die graag voor ons willen werken”, zegt Boertien. Begin februari lanceert de maatschappij een website waarop meer informatie over de diverse functies te vinden zal zijn. “Sommigen zullen daardoor misschien afhaken. Mensen moeten bijvoorbeeld geen salaris van KLM-niveau verwachten.”
Touroperators
In eerste instantie wil Amsterdam Airlines zich gaan richten op de vakantiechartermarkt. Daarover voert het bedrijf op dit moment onderhandelingen met Nederlandse touroperators. Het is nog onduidelijk hoeveel toestellen komende zomer op Schiphol worden gestationeerd. “Dat worden er één of twee, plus daarnaast één of twee andere toestellen die vanuit Saoedi-Arabië charters gaan uitvoeren.” Ook deze vliegtuigen zullen gevlogen worden door Nederlands personeel.
Pas later dit jaar wil Amsterdam Airlines gaan beginnen met exclusieve business class vluchten, aldus Boertien.
Van onze redactie