HONGKONG - Het passagiersvervoer zou wel eens aan de vooravond kunnen staan van een negatieve trend. Die voorzichtige voorspelling doet IATA-topman Giovanni Bisignani op basis van de vervoerscijfers over januari 2008. Volgens de wereldwijde luchtvaartorganisatie heeft de Amerikaanse kredietcrisis duidelijk zijn uitwerking op de luchtvaart in Noord-Amerika en Europa.
Europese maatschappijen zagen het aantal vervoerde passagiers in vergelijking met een jaar eerder nog wel stijgen met 4,3 procent, maar dat is wel beduidend minder dan de 6,7 procent groei die vorig jaar werd genoteerd. Ook in Amerika steeg het vervoer veel minder dan verwacht. Volgens de IATA is dit het gevolg van een slechte dollar/euro verhouding, die deels te wijten is aan de Amerikaanse kredietcrisis.
Aziatische maatschappijen doen het nog steeds goed, vooral omdat de groei van het luchtvervoer in China en India de laatste jaren met een flinke inhaalslag bezig is. Japan vormt een negatieve uitzondering, aangezien ook dat land last heeft van de kredietcrisis.
In het Midden-Oosten groeit het aantal vervoerde passagiers minder snel dan verwacht, maar dit heeft volgens de IATA vooral te maken met een tekort aan capaciteit.
“Na één slechte maand kun je nog niet meteen zeggen dat de rest van het jaar ook zwaar wordt, maar we zouden wel eens op een keerpunt kunnen staan,” waarschuwt Bisignani. “Fasten your seatbelts, want er komen turbulente tijden aan!”
Europese maatschappijen zagen het aantal vervoerde passagiers in vergelijking met een jaar eerder nog wel stijgen met 4,3 procent, maar dat is wel beduidend minder dan de 6,7 procent groei die vorig jaar werd genoteerd. Ook in Amerika steeg het vervoer veel minder dan verwacht. Volgens de IATA is dit het gevolg van een slechte dollar/euro verhouding, die deels te wijten is aan de Amerikaanse kredietcrisis.
Aziatische maatschappijen doen het nog steeds goed, vooral omdat de groei van het luchtvervoer in China en India de laatste jaren met een flinke inhaalslag bezig is. Japan vormt een negatieve uitzondering, aangezien ook dat land last heeft van de kredietcrisis.
In het Midden-Oosten groeit het aantal vervoerde passagiers minder snel dan verwacht, maar dit heeft volgens de IATA vooral te maken met een tekort aan capaciteit.
“Na één slechte maand kun je nog niet meteen zeggen dat de rest van het jaar ook zwaar wordt, maar we zouden wel eens op een keerpunt kunnen staan,” waarschuwt Bisignani. “Fasten your seatbelts, want er komen turbulente tijden aan!”