FARNBOROUGH - De eerste vlucht van de Boeing 787 Dreamliner staat nog altijd gepland voor het vierde kwartaal van 2008. Dat heeft Pat Shanahan, hoofd van het 787-programma, dinsdag (15 juli) gezegd tijdens de Farnborough Airshow. Volgens Shanahan is het productieproces van de 787 na de lastige start op gang gekomen.
De roll-out van de Boeing 787 vond ruim een jaar geleden plaats. Het toestel had volgens de oorspronkelijke plannen in september 2007 voor het eerst gevlogen moeten hebben. Een tekort aan onderdelen en problemen bij toeleveranciers leidde tot flinke vertragingen.
De onderdelen van de voor vijftig procent uit composieten vervaardigde Boeing 787 zijn afkomstig van leveranciers wereldwijd. Romp- en vleugeldelen komen uit onder meer Japan en Italië.
Onlangs werd een mijlpaal bereikt, de zogeheten Power On. Hierbij werden de elektrische systemen van het nieuwe verkeersvliegtuig voor het eerst ingeschakeld. Momenteel worden de systemen en hardware aan boord van het prototype getest.
De volgende stap is om de motoren voor het eerst te laten draaien. Daarna volgt nog een serie grond- en taxitests en vervolgens kan voor het eerst worden gevlogen. Het certificeringsproces voor het toestel is ook in volle gang.
De levering van de eerste ‘Dreamliner’ aan eerste klant All Nippon Airways staat nu gepland voor het derde kwartaal van 2009.
Members hebben toegang tot het . Nog geen member? voor meer informatie.
De roll-out van de Boeing 787 vond ruim een jaar geleden plaats. Het toestel had volgens de oorspronkelijke plannen in september 2007 voor het eerst gevlogen moeten hebben. Een tekort aan onderdelen en problemen bij toeleveranciers leidde tot flinke vertragingen.
De onderdelen van de voor vijftig procent uit composieten vervaardigde Boeing 787 zijn afkomstig van leveranciers wereldwijd. Romp- en vleugeldelen komen uit onder meer Japan en Italië.
Onlangs werd een mijlpaal bereikt, de zogeheten Power On. Hierbij werden de elektrische systemen van het nieuwe verkeersvliegtuig voor het eerst ingeschakeld. Momenteel worden de systemen en hardware aan boord van het prototype getest.
De volgende stap is om de motoren voor het eerst te laten draaien. Daarna volgt nog een serie grond- en taxitests en vervolgens kan voor het eerst worden gevlogen. Het certificeringsproces voor het toestel is ook in volle gang.
De levering van de eerste ‘Dreamliner’ aan eerste klant All Nippon Airways staat nu gepland voor het derde kwartaal van 2009.
Members hebben toegang tot het . Nog geen member? voor meer informatie.