Farnborough Air Show: waar zijn de vrachtvliegtuigen en turboprops?

18 juli 2008 - 2:00
FARNBOROUGH - De internationale luchtvaartbeurs die deze week in het Britse Farnborough plaatsvindt, heeft vliegtuigbouwers Boeing en Airbus weer het nodige werk opgeleverd. De twee leveranciers ontvingen samen orders voor ruim vierhonderd vliegtuigen. Ook de derde fabrikant van de wereld, Embraer, maakte in Farnborough nieuwe orders bekend. Opvallend stil was het rond Bombardier.

Het Canadese bedrijf kondigde wel officieel de komst van de CSeries aan, na een toezegging van Lufthansa voor zestig van deze vliegtuigen. Maar die lancering was al lang een publiek geheim. Het Canadese Porter Airways schafte twee Q400’s turboprops aan. Verder maakte Bombardier geen nieuwe bestellingen voor toestellen uit het huidige portfolio bekend.

Uit de hoek van EADS-dochter ATR was het de afgelopen dagen eveneens stil. De Europese aanbieder van turbopropvliegtuigen maakte geen enkele order bekend.

Airbus en Boeing slaagden er tijdens Farnborough 2008 niet in om vrachtvliegtuigen te verkopen. Op vorige luchtvaartbeurzen lukte hen dat nog wel. Zo verkocht Airbus in februari tijdens de Singapore Airshow vijf A330 Freighters aan leasemaatschappij BOAC. Boeing tekende in oktober vorig jaar op de Dubai Airshow contracten met DAE Capital en Qatar Airways. Leasemaatschappij DAE bestelde vijf 747-8 Freighters, terwijl Qatar Airways tekende voor vijf vrachtvliegtuigen van het type 777-200F.

Het enige wapenfeit op vrachtgebied tijdens Farnborough 2008 was een voorlopig aankoopakkoord van Alis Aerolinee Italiane voor vijf Airbus A330 Freighters. Wel tekende leasemaatschappij AerCap een overeenkomst voor de ombouw van dertig eigen vliegtuigen uit de A320-familie tot vrachttoestel.

Faillissementen
De wat rustige Airshow kan nauwelijks een verrassing worden genoemd. Overal in de wereld kampen luchtvaartmaatschappijen met financiële strubbelingen als gevolg van de hoge brandstofprijzen. Met name in de Verenigde Staten leidde dat het afgelopen halfjaar tot faillissementen. Daarnaast kondigden veel Amerikaanse maatschappijen vlootreducties en lagere vluchtfrequenties aan.

Tijdens grote luchtvaartevenementen als de airshows van Parijs, Farnborough, Dubai en Singapore worden overigens zelden daadwerkelijk nieuwe deals van enig formaat gesloten. De aankoop van nieuwe vliegtuigen is een langdurig proces, waarbij de internationale shows alleen gebruikt worden als platform om een overeenkomst bekend te maken. Veel van deze orders zijn in aanloop naar een airshow al uitgelekt of als een ‘principeakkoord’ naar buiten gebracht.

Van onze redactie

Members hebben toegang tot het . Nog geen member? voor meer informatie.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen