BRUSSEL - De Europese Unie heeft vrijdag (24 oktober) officieel een plan aangenomen om de luchtvaart vanaf 2012 op te nemen in een Europees emissiehandelssysteem (ETS). Luchtvaartmaatschappijen zijn vanaf dan verplicht om uitstootrechten te kopen als compensatie voor hun vervuiling. Die rechten kunnen met andere bedrijven worden verhandeld. Een deel ervan wordt bovendien geveild.
Het handelssysteem is niet onomstreden. Luchtvaartmaatschappijen van binnen en buiten Europa verzetten zich tegen de invoering ervan, omdat de integratie grote kosten met zich meebrengt. Ook niet-Europese maatschappijen die wel binnen Europa actief zijn, moeten verplicht aan het ETS deelnemen.
De internationale brancheorganisatie van de luchtvaart IATA benadrukte vrijdag dat niet alleen de opzet van het systeem, maar ook de timing van de invoering slecht gekozen is. De IATA doelt daarmee op de huidige crisis in de wereldwijde luchtvaart. De Europese belangenorganisatie voor prijsvechters, ELFAA, drukte zich vrijdag in vergelijkbare bewoordingen uit.
Van onze redactie
Het handelssysteem is niet onomstreden. Luchtvaartmaatschappijen van binnen en buiten Europa verzetten zich tegen de invoering ervan, omdat de integratie grote kosten met zich meebrengt. Ook niet-Europese maatschappijen die wel binnen Europa actief zijn, moeten verplicht aan het ETS deelnemen.
De internationale brancheorganisatie van de luchtvaart IATA benadrukte vrijdag dat niet alleen de opzet van het systeem, maar ook de timing van de invoering slecht gekozen is. De IATA doelt daarmee op de huidige crisis in de wereldwijde luchtvaart. De Europese belangenorganisatie voor prijsvechters, ELFAA, drukte zich vrijdag in vergelijkbare bewoordingen uit.
Van onze redactie