DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft een ontheffing verleend aan het Nederlandse bedrijf Geocopter voor het maken van testvluchten met een onbemande helikopter. Met de testvluchten moet worden aangetoond dat het toestel (de GC-201) voldoet aan alle luchtwaardigheidseisen. Het toestel kan na certificatie worden ingezet voor onder meer het maken van specialistische luchtopnamen.
De nieuwe tweemotorige helikopter heeft een totaalmassa van meer dan 25 kg en moet daarom voldoen aan veel eisen die ook aan een bemande helikopter worden gesteld. Dit is anders dan bij zijn voorganger (de EKH-101), die onder de regelgeving voor (recreatief) modelvliegen valt.
Tijdens de eerste testvluchten, die tot 30 juni duren, zal de helikopter tot maximaal 120 meter hoogte en binnen het zicht van de bestuurder vliegen. De testvluchten worden uitgevoerd vanaf het helikopterterrein van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) in de Noordoostpolder en vanaf het testterrein van Geocopter in Culemborg.
Geocopter is het eerste bedrijf in Europa dat met een dergelijk civiel luchtvaartuig gaat vliegen. De GC-201 kan meer apparatuur meenemen dan zijn voorganger waardoor er meer of betere gegevens per vlucht gemeten kunnen worden.
De nieuwe tweemotorige helikopter heeft een totaalmassa van meer dan 25 kg en moet daarom voldoen aan veel eisen die ook aan een bemande helikopter worden gesteld. Dit is anders dan bij zijn voorganger (de EKH-101), die onder de regelgeving voor (recreatief) modelvliegen valt.
Tijdens de eerste testvluchten, die tot 30 juni duren, zal de helikopter tot maximaal 120 meter hoogte en binnen het zicht van de bestuurder vliegen. De testvluchten worden uitgevoerd vanaf het helikopterterrein van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) in de Noordoostpolder en vanaf het testterrein van Geocopter in Culemborg.
Geocopter is het eerste bedrijf in Europa dat met een dergelijk civiel luchtvaartuig gaat vliegen. De GC-201 kan meer apparatuur meenemen dan zijn voorganger waardoor er meer of betere gegevens per vlucht gemeten kunnen worden.