Garuda Indonesia: wachten op groen licht SkyTeam

2 juni 2010 - 2:00
SCHIPHOL - De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda heeft haar zinnen volledig gezet op de toetreding tot de SkyTeam-alliantie van onder andere Air France en KLM. Volgens topman Emirsyah Satar van Garuda is het toetredingsproces in gang gezet. Zijn luchtvaartmaatschappij wordt daarbij ondersteund door KLM.


In januari claimde het bedrijf nog ‘alle opties’ open te houden. De samenwerking met KLM betekende niet automatisch een toetreding tot SkyTeam, beweerde Garuda toen. Maar na de aankomst van de eerste Garuda-vlucht op Schiphol sinds oktober 2004, was Satar woensdag (2 juni) duidelijk. “Wij willen lid worden van SkyTeam. Alleen als je bij iemand naar binnen wilt, moet eerst de deur voor je worden opengedaan. Je breekt niet zomaar in. En dat proces van toetreding kost tijd, dus wachten we op de volgende stap.”

De toetreding tot een alliantie gaat bij Garuda gepaard met een internationale expansie. Amsterdam is de eerste Europese bestemming die de Aziatische maatschappij weer oppakt. De tweede bestemming wordt waarschijnlijk Frankfurt in 2011. Ook Londen, Parijs en Rome staan op het verlanglijstje van Garuda. Als Garuda snel mag toetreden tot SkyTeam, wordt Parijs mogelijk de tweede Europese bestemming. Los Angeles wordt de eerste bestemming van Garuda in de VS.

Foto: Garuda Indosesia
De eerste vlucht van Garuda naar Schiphol sinds 2004 werd woensdag door Schiphol-personeel onthaald.

Op de intercontinentale routes wil Garuda uitsluitend Airbus A330’s en Boeing 777-300ER’s inzetten. Van dat laatste type heeft de maatschappij tien vliegtuigen besteld. Zes daarvan worden tussen 2011 en 2014 afgeleverd. De 777-300ER zal volgend jaar de A330-200 aflossen op de woensdag hervatte route tussen Jakarta en Amsterdam. De tussentop in Dubai vervalt daarmee.

Garuda Indonesia streeft naar een vloot die uit drie vliegtuigtypes bestaat. Voor de korte routes zet de maatschappij volledig in op de Boeing 737-800. De middellange en lange routes worden gevlogen met Airbus A330-200’s en A330-300’s, terwijl de 777-300ER voor de grootste afstanden is bedoeld. De vloot van Garuda groeit de komende jaren naar 116 vliegtuigen in 2014. Nu zijn dat er nog 71.

Beursgang
Door de bezuiniging en reorganisatie die de onderneming tussen 2006 en 2009 heeft doorgevoerd, kon in 2009 een nettowinst van omgerekend 110 miljoen dollar worden geboekt. Garuda gaat nog dit jaar naar de beurs om 300 miljoen dollar extra kapitaal aan te trekken.

Wat volgens Satar voor passagiers het meest belangrijk is rond de ontwikkelingen bij Garuda, is de verbetering van het product. “We hebben moderne vliegtuigen met de nieuwste voorzieningen aan boord. Dat heeft er samen met onze Indonesische gastvrijheid toe geleid dat we sinds eind 2009 een viersterren maatschappij zijn. Garuda streeft naar een Skytrax-beoordeling van vijf sterren in 2014.”

De gerenommeerde onderzoekssite Skytrax kende bij de meeste recente toetsing aan slechts zes maatschappijen in de wereld een kwalificatie met vijf sterren toe.

Door Steven van den Berg



Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen