MONTREAL - Bombardier Aerospace heeft vorig jaar 244 vliegtuigen afgeleverd tegen 302 een jaar eerder. Dat blijkt uit de door de fabrikant vrijgegeven jaarcijfers. In dezelfde periode werden 201 orders opgetekend voor nieuwe toestellen, tegen slechts elf in 2009. De terugval in afleveringen gold voor zowel de zakenjets als regionale verkeersvliegtuigen.
De Canadese fabrikant leverde vorig jaar 143 zakenjets af tegen 176 een jaar eerder. Ook bij de afleveringen van regionale verkeersvliegtuigen was sprake van een forse daling: van 121 in 2009 naar 97 in 2010.
De sterke groei in orders is voor het grootste deel terug te voeren op meer bestelde zakenjets. Daarvan wist Bombardier vorig jaar alleen in het vierde kwartaal al 74 exemplaren te verkopen.
Zakenjets
Vrijwel gelijktijdig met de presentatie van de jaarcijfers maakte Bombardier de aflevering van de driehonderdste Challenger 300-zakenjet wereldkundig. Het toestel was bestemd voor een Amerikaanse klant. De populaire tweemotorige super middenklasse zakenjet werd in januari 2004 voor het eerst door een afnemer in gebruik genomen. De Challenger 300 heeft een cabine met stahoogte, waarin maximaal zestien passagiers kunnen worden vervoerd.
Foto: Bombardier Aerospace
CSeries
Om de productie van het nieuwe regionale CSeries-verkeersvliegtuig mogelijk te maken gaat Bombardier de fabriek in het Canadese Mirabel fors uitbreiden. Met het oog daarop zal naast de productielijnen van de CRJ700, CRJ900 en CRJ1000 een nieuwe fabriekshal worden gebouwd.
Het eerste toestel uit de CSeries-lijn moet in 2012 voor het eerst vliegen, waarna Bombardier het type vanaf 2013 wil kunnen leveren.
Van onze redactie