ZAVENTEM - Brussels Airport investeert de komende vijf jaar 460 miljoen euro in diverse grote en kleinere projecten die tot een groter passagierscomfort moeten leiden. Zo wordt een nieuwe pier voor de afhandeling van passagiersvluchten gebouwd. Het omstreden plan voor de bouw van een afzonderlijke low cost terminal met extra lage tarieven voor prijsvechter is echter van de baan.
De geplande low cost terminal leidde tot veel kritiek van traditionele luchtvaartmaatschappijen, die zelfs een kort geding aanspanden om de opening te voorkomen. Brussels Airport had het plan al in de ijskast gezet en meldt er nu helemaal van af te zien.
De nieuwe pier is in feite een uitbreiding van de bestaande Pier A in westelijke richting. Dit betekent dat vanaf 2015 passagiers minder vaak per bus naar het vliegtuig worden gebracht. Brussels Airport heeft nu 54 gates; hoeveel gates erbij zullen komen is nog niet duidelijk.
Dankzij de uitbreiding kunnen maatschappijen hun hubactiviteiten binnen één zone concentreren. Dat moet leiden tot vlottere transfers voor passagiers die in Brussel overstappen op een aansluitende vlucht. Dat is vooral goed nieuws voor hoofdgebrukker Brussels Airlines en partnermaatschappijen.
Connector
Ook wordt een nieuw bovengronds verbindingsgedeelte tussen het terminalgebouw en Pier A en de toekomstige Pier A West aangelegd. Dat gebouw, met de projectnaam ‘connector’, komt in de plaats van de huidige roltrappen, liften en de tunnel.
De plannen van Brussels Airport omvatten verder de opening van een modern business centre in de huidige terminal en een uitbreiding van Brucargo, het vrachtgedeelte van de luchthaven. Zo staat de bouw van een nieuw vrachtgebouw gepland en wordt de landzijdige bereikbaarheid verbeterd.
Om alle investeringen te bekostigen wil Brussels Airport de luchthavenbelasting. Die mag de komende jaren iets sneller stijgen dan de consumentenprijsindex.
Van onze redactie