FRANKFURT - Lufthansa is sinds woensdag de enige luchtvaartmaatschappij ter wereld met de Airbus A380 èn Boeing 747-8I in de vloot. De 'Intercontinental', het grootste passagierstoestel van Boeing, is volgens Lufthansa-directeur Carsten Spohr een prima aanvulling op de bestaande vliegtuigtypes. Maar welke van de twee jumbo’s is nou eigenlijk Lufthansa’s vlaggenschip?
De Boeing 747-8I kan in dienst van Lufthansa 362 passagiers vervoeren, maar liefst 164 reizigers minder dan de 526 die Lufthansa met de A380 vervoert. De superjumbo kan daarnaast veel zwaarder beladen de lucht in, en is ook hoger en breder. De nieuwe Boeing 747-8I is echter sneller, kan iets verder vliegen en is bovendien het langste passagiersvliegtuig ter wereld.
Lufthansa haalde de nieuwe jumbo woensdag binnen als ‘vlaggenschip’. In tegenwoordigheid van topmensen van Boeing sprak de Lufthansa-directie tijdens de welkomstceremonie liever niet over dat andere paradepaardje, de A380. De Boeing 747 staat te boek als ‘Queen of the Skies’, een titel die de A380 nog moet verdienen. Maar welk toestel is nou het echte vlaggenschip? Een moeilijke vraag, vindt ook communicatiedirecteur Aage Dünhaupt van Lufthansa. “Laten we zeggen dat Lufthansa zó groot is, dat we best twee vlaggenschepen mogen hebben”, lacht hij.
Veel andere maatschappijen die een antwoord op die vragen moeten vinden, zijn er overigens niet. Boeing ontving tot nu toe voor de 747-8I alleen definitieve orders van Korean Air en het Nigeriaanse Arik Air. Korean Air zal net als Lufthansa zowel met de A380 als 747-8I vliegen.
Zakelijk verkeer
Directeur Carsten Spohr van Lufthansa Passage is erg content met de 747-8I. “Het type past perfect tussen de Airbus A340-600 en Airbus A380. Met honderd stoelen in business class en first class en 262 in economy class is onze 747-8I ideaal voor markten met veel zakelijk verkeer en relatief wat minder toeristen. Washington, onze eerste bestemming van de 747-8I, is daar een voorbeeld van. New York is zo’n typisch voorbeeld van een bestemming waarop we ook erg veel toeristisch verkeer hebben, en is daarom ook een A380-bestemming.”
Spohr durft geen antwoord te geven op de vraag waarom maar zo weinig maatschappijen tot nu toe de Intercontinental hebben besteld. “Een reden zou kunnen zijn dat het toestel als te weinig vernieuwend wordt gezien. Dat beeld klopt volgens mij niet. De 747-8I is per stoel praktisch even zuinig als de A380. Bovendien is zeventig procent van de onderdelen nieuw, als je het vergelijkt met zijn voorganger, de 747-400. Dit is echt geen 747-400 met alleen een paar meter extra.”
Lufthansa zal de komende jaren de 747-400 steeds minder inzetten. De 747-8I is de directe vervanger van het type, net als de A380. Het tempo waarmee de 747-400 uit de vloot verdwijnt, zal volgens de Duitse maatschappij afhankelijk zijn van het economische tij. Van de 747-400 heeft Lufthansa er nu nog 28 in dienst. Maar in principe telt de vloot van het bedrijf in 2015 geen ‘oude jumbo’s’ meer. Als er capaciteit nodig is, blijft het type echter langer in dienst.
Bekijk foto's aan de aankomstceremonie van Lufthansa's eerste Boeing 747-8I in Frankfurt op Luchtvaartfoto.nl.
Door Steven van den Berg
Lufthansa's eerste Boeing 747-8 arriveert in Frankfurt
Lufthansa ontvangt eerste Boeing 747-8 Intercontinental