NEW YORK - Luchtvaartalliantie oneworld versterkt zich uiterlijk begin 2014 met Qatar Airways. Maandagavond werd in New York officieel bekendgemaakt dat de luchtvaartmaatschappij uit het golfstaatje Qatar start met het proces dat over maximaal anderhalf jaar moet leiden tot de toetreding tot oneworld. Qatar Airways is de eerste van de 'grote drie' carriers uit de Golfregio die lid wordt van een alliantie.
Met Qatar Airways haalt oneworld - de alliantie rond onder meer British Airways, American Airlines, Japan Airlines, Cathay Pacific en Qantas - een gerenommeerde maatschappij in huis. Qatar Airways werd twee jaar op rij uitgeroepen tot ‘beste luchtvaartmaatschappij ter wereld’ door het onafhankelijke luchtvaartratingbureau Skytrax. Het is ook de op één na grootste ‘full-service’ maatschappij die nog geen deel uitmaakt van een van de grote allianties - oneworld, Star Alliance of SkyTeam.
De afgelopen vijftien jaar heeft Qatar Airways een uitgebreid internationaal netwerk uitgebouwd met tal van belangrijke zaken- en vakantiebestemmingen. Het netwerk telt 120 bestemmingen in meer dan 70 landen in het Midden Oosten, Europa, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Oceanië. Qatar Airways heeft de luchthaven van Doha als thuisbasis. Volgend jaar verplaatst de maatschappij haar activiteiten naar de luchthaven New Doha International. Deze nieuwe thuisbasis krijgt een capaciteit van vijftig miljoen passagiers per jaar.
Qatar Airways vliegt ook naar een hele waslijst van oneworld-hubs: Amman, Berlijn-Tegel, Buenos Aires, Hongkong, Londen Heathrow, Madrid, Melbourne, Moskou Domodedovo, New York JFK, Osaka, Sydney en Tokyo Narita. Ook Kuala Lumpur, de thuisbasis van aanstaand alliantielid Malaysia Airlines, wordt door Qatar bediend. Slechts twee huidige oneworld-leden vliegen reeds naar Doha: British Airways vanuit Londen en Royal Jordanian vanuit Amman.
Toekomstperspectieven
“Allianties spelen vandaag de dag een steeds grotere rol in de burgerluchtvaart en dat zal nog lang het geval zijn”, zegt Akbar Al Baker, CEO van Qatar Airways. “Qatar Airways heeft alle mogelijke strategische opties zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. De toetreding tot oneworld biedt overduidelijk de beste toekomstperspectieven.” De integratie in oneworld van Qatar Airways zal twaalf tot achttien maanden in beslag nemen.
Oneworld-topman Bruce Ashby is er trots op dat zijn allantie als eerste een van de drie grote golfcarriers aan zich weet te binden. “De drie grote Golfstaat-carriers vervoeren wereldwijd jaarlijks miljoenen passagiers. De passagiers kiezen ook meer en meer in functie van luchtvaartallianties. Ons eigen onderzoek toonde duidelijk aan dat Qatar Airways het beste past bij het netwerk, de eisen, de filosofie en de strategie van oneworld.”
De grootste concurrenten van Qatar Airways, Emirates uit Dubai en Etihad Airways uit Abu Dhabi, hebben vooralsnog geen plannen om toe te treden tot een alliantie. Beide maatschappijen sluiten wel bilaterale samenwerkingsverbanden met andere maatschappijen. Zo gaat Emirates begin volgend jaar nauw samenwerken met oneworld-lid Qantas en maakte Etihad Airways maandag bekend een codeshare-overeenkomst te hebben gesloten met Air France-KLM.
Van onze redactie