'Geared turbofans' voor nieuwe generatie E-Jets

9 januari 2013 - 13:51

SAO JOSE DOS CAMPOS - De Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer heeft Pratt & Whitney's PurePower Geared Turbofan motoren geselecteerd voor de tweede generatie regionale E-Jet vliegtuigen. De nieuwe generatie toestelle van dit type moet volgens de huidige planning vanaf 2018 leverbaar zijn. De officiële lancering van het programma volgt naar verwachting later dit jaar.

Embraer heeft het oog laten vallen op de PW1700G- en PW1900G-reeks, die tussen 66,7 en 97,9 kN stuwkracht leveren. Pratt & Whitney heeft inmiddels met de nieuwe motoren tijdens 12.400 gefingeerde starts en landingen meer dan 4.200 uur ‘gevlogen’.

Geen winglets
De tweede generatie E-Jets zal daarnaast onder meer nieuw ontworpen vleugels en full fly-by-wire besturing krijgen. Opvallend is dat Embraer vooralsnog niet van plan is om de toestellen uit te rusten met brandstofbesparende winglets. De huidige generatie E-Jets is wel voorzien van deze rechtopstaande vleugelranden.

Er zijn meer dan negenhonderd E-Jets geleverd aan 63 klanten in 43 landen. De Braziliaanse fabrikant wil met de nieuwe motoren een leidende positie behouden in de markt van 70 tot 120 stoelen. De E-Jetfamilie bestaat uit vier varianten: de E170, E175, E190 en E195. Huidige E-Jets worden voortgestuwd door General Electric CF34-motoren.

Van onze redactie


Impressie van de 'Next-Generation' Embraer 190 met Pratt & Whitney-motoren. Foto: Embraer.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen