TOULOUSE - Airbus wist al geruime tijd dat lithium-ion-accu’s een potentieel gevaar opleveren in vliegtuigen. In maart 2012 gaf Airbus daarover tekst en uitleg. Alle tot nu toe afgeleverde 787 Dreamliners, 49 stuks, van concurrent Boeing staan al twee weken aan de grond omdat er mogelijk iets mis is met de lithium-accu’s of met de laders.
Airbus bouwt momenteel nog volop aan zijn eigen nieuwe vliegtuig, de A350, die volgens de planning dit jaar moet vliegen in testvluchten en in 2014 zal worden opgenomen in commerciële dienstregelingen. Ook de Airbus A350 krijgt lithium accu’s. Christine Bezard van Airbus zei in maart 2012 op een klantenforum dat lithium accu’s oververhit kunnen raken en dan gaan roken, branden, lekken of exploderen. “Het risico van lithium accu’s verdient de aandacht van de hele industrie”, zei ze toen. Hoe Airbus deze problemen dan gaat aanpakken maakte Bezard niet duidelijk.
Lithium-ion accu’s of batterijen worden veel gebruikt in smart phones en in hybride voertuigen omdat ze lichter en krachtiger zijn dan de conventionele accu’s/batterijen met lood of nikkel. Maar van lithium-ion is bekend dat er bij ondeskundig gebruik explosies kunnen ontstaan.
Airbus laat zijn lithium accu’s maken door het Franse bedrijf Saft, die van de Boeing Dreamliner komen van de Japanse fabrikant Yuasa. De Japanse belangen in de Dreamliner zijn groot. Ongeveer 35 procent van de 787 wordt door Japanse bedrijven gemaakt. De grootste luchtvaartmaatschappijen van Japan, All Nippon Airways (ANA) en Japan Airlines (JAL), hebben beide de Dreamliner al in hun vloot.
Van onze redactie
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.