KAZAN - De piloot van de Boeing 737-500 van Tatarstan Airlines die zondag in de Russische stad Kazan verongelukte, had de stuurkolom van het toestel bij de daling helemaal naar beneden geduwd, waardoor het vliegtuig verticaal crashte. Dit heeft de Russische onderzoekscommissie dinsdag gezegd nadat de gegevens van de flight data recorder waren geanalyseerd. De onderzoekers zeiden geen idee te hebben waarom de piloot dit deed. Alle vijftig inzittenden kwamen om het leven.
Op videobeelden van de crash was eerder al te zien hoe de Boeing, die de eerste landing had afgebroken, bij de tweede poging bijna rechtstandig naar beneden komt en bij de impact explodeert. "Nadat de snelheid was afgenomen van 150 naar 125 knopen (van 277 km p/u tot 230 km p/u) begon de bemanning met een manoeuvre die de stuurkolom in een positie bracht met de neus recht naar beneden”, zeiden de onderzoekers in een verklaring.
Waarom de piloten dit deden is nog niet duidelijk. Uit de gegevens blijkt dat beide motoren op dat moment normaal functioneerden en ook verder zijn er vooralsnog geen aanwijzingen dat er technisch iets mis was met het toestel. De cockpit voice recorder is nog niet gevonden of werd mogelijk bij de inslag vernietigd.
Erkenning
Aksan Giniyatullin, de CEO van Tatarstan Airlines, erkende dinsdag, dat de piloten van de Boeing mogelijk een fout hebben gemaakt. “De pilot-flying heeft niet gepoogd een tweede landing in te zetten onder reële vluchtomstandigheden”, zei hij.
De crash in Tatarstan, een deelrepubliek van de Russische federatie, onderstreept opnieuw de gebrekkige veiligheid van het Russische luchtverkeer. In Rusland en andere voormalige Sovjet-republieken vinden drie keer zoveel ongelukken plaats als het wereldgemiddelde, zo blijkt uit gegevens van IATA.
Eerdere onderzoeken wezen uit dat sommige piloten bij Russische airlines niet goed genoeg zijn opgeleid, terwijl maatschappijen nalatig zijn op het gebied van onderhoud en veiligheidsvoorschriften.
Van onze redactie