OSLO - Boeing is nog niet tevreden over de operationele betrouwbaarheid van de 787 Dreamliner. Dat zei Mike Fleming, vice president 787 support and services bij Boeing, vrijdag tijdens een persconferentie in Oslo. Van alle honderd 787-vluchten lopen er twee vertraging op wegens technische problemen, meldt Reuters op gezag van Fleming.
De operationele betrouwbaarheid van de 787 is wel aan het verbeteren - in oktober lag de reliability rate op 97 procent - maar heeft volgens Fleming nog niet het gewenste niveau bereikt. "Wij zijn niet tevreden over dit betrouwbaarheidsniveau", zei Fleming. "De 777 vliegt op dit moment op 99,4 procent, en dat is het criterium dat de 787 moet bereiken."
Boeing introduceerde de 777 in 1995. Het duurde nog tot 1999 totdat het percentage van 99 procent werd gehaald. Fleming verwacht dat het met de in 2011 geïntroduceerde 787 dezelfde kant op zal gaan.
Een jaar geleden leidden enkele oververhitte accu’s aan boord van 787’s ertoe dat de volledige vloot maandenlang aan de grond werd gehouden. Pas na aanpassingen aan de lithium-ion batterijen mochten de toestellen weer de lucht in.
Eerder deze maand was nog sprake van oververhitting van een accucel in een 787 van JAL die op de grond stond. Het bleek volgens Fleming om een geïsoleerd incident te gaan; de oververhitting sloeg niet over naar andere accucellen.
Andere problemen waar 787's regelmatig mee te kampen hebben zijn problemen met de flight controls, waaronder de wing spoilers, remmen en elektrische componenten. Tot en met eind 2013 leverde Boeing 114 Dreamliners af.
Fleming was in Oslo, de thuisbasis van 787-gebruiker Norwegian Air Shuttle. De 787’s van de Noorse luchtvaartmaatschappij hebben meerdere keren te kampen te hebben met technische problemen. Boeing en Norwegian onderhandelen nog over een schadevergoeding.
Bekijk videobeelden van een recent incident met lekkende brandstof bij een 787 van Norwegian.
Van onze redactie