Qantas: Londen - Sydney, 1 november 2012

23 november 2012

Vanwege een zonsverduistering in Noord-Australië vlogen we naar Sydney. Qantas geboekt vanwege twee redenen: ze vliegen met de A380. En een reis naar Oz lijkt toch het leukst met de nationale Australische carrier. Qantas vliegt niet op Amsterdam, dus bij boeking was de keuze via Londen of Frankfurt te vliegen. Op Frankfurt vliegt de maatschappij met Boeing 747’s, dus voor London gekozen, vanwege de Airbus A380.

Op Schiphol was de incheck door British Airways. Vlot en vriendelijk. En gelijk door naar de bescheiden, intieme lounge. Een beetje nauw, maar wel gezellig. Nadeel: toiletten hebben ze niet, dus daarvoor moet je de gang op.

BA voerde de vlucht uit met een Airbus A320. Was prima. Wij zaten op rij 2, Club Europe. BA doet net als KLM: de middelste stoel op een rij van drie houden ze vrij in business class. Service aan boord was een salade met brood(erg lekker!) en een drankje. Wij namen champagne: kregen we zo’n leuk miniflesje Pommery. Feestelijk.

Op Heathrow kwamen we aan in terminal 5. Dat ziet er mooi uit! Helass moesten wij naar terminal 3, vanwaar Qantas vertrekt. Dat blijft toch het zwakste punt van Heathrow. Die ellendige bussen die de terminals verbinden. Wachtrijen, gedoe, tegen elkaar aan moeten staan.

In terminal 3 gelijk naar de Qantas-lounge gegaan. Wat een geweldige ruimte! Groot. Een volledig buffet met warme en koude gerechten. De keuze om zelf te scheppen, maar ook een gedeelte met ‘plate service’, zonder extra kosten. Een waterbar, met keuze uit verschillende mineraalwaters. Het zag er top uit! Prima toeven hier.

Bovenslurf
Onze vlucht QF2 naar Sydney was iets vertraagd, maar we werden keurig op de hoogte gehouden door de lounge medewerkers. Toen de A380-800 klaar was konden de business class-passagiers als eerste boarden. Qantas gebruikt hiervoor twee slurven: eentje voor het bovendek, business en premium economy, eentje voor het benedendek, first en economy. Wij namen de bovenslurf, reisden business op stoelen in rij 22. In de opstelling 2-2-2 zijn dat de middelste twee stoelen. Geen uitzicht helaas, maar wel allebei aan het gangpad. Niet onhandig op zo’n lange vlucht, want vanaf de raamplaats kan het gangpad lastig te bereiken zijn als je buurman plat ligt te slapen. Onder het genot van een welkomstdrankje gingen wij onze stoelen ontdekken.

En die zijn geweldig! De Qantas-stoelen kunnen in talloze standen, elk onderdeel is los van de ander in te stellen. En ze kunnen helemaal plat. Horizontaal. Het bed heeft een lengte van twee meter. Tussen de stoelen is een afscheidingswandje op te trekken, mocht je alleen reizen. Het hoofdeinde heeft een grote kap dat licht en geluiden prima tegen houdt. Het was ons al snel duidelijk, dit wordt een uitstekende reis! Het televisiescherm komt uit de armleuning en kan gekanteld, zo kun je liggend TV kijken, dat is heel fijn! Overal vakjes voor flesjes water, je schoenen etc. Echt een royale plek.

Direct na take-off werden toiletartikelen, pyjama’s en flesjes water uitgedeeld. De pyjama’s, met de Qantas-kangaroe erop, is een erg leuk detail. Heerlijk om twaalf uur later weer je eigen kleren aan te kunnen trekken die een beetje hebben kunnen luchten! Vanwege het late vertrek in de avond werden gelijk ontbijtmenu’s ingevuld en werd een licht souper geserveerd. Dat was allemaal smakelijk. Na deze vlotte service gingen de lichten uit en konden wij Q, het entertainmenstysteem gaan ontdekken. En dat is enorm: Drie seizoenen van The Simpsons, meer dan 200 films, talloze andere series, concerten, cabaretshows, de keuze is waanzinnig.

De noise-cancelling koptelefoon is uitstekend, en tegelijkertijd viel op hoe ontzettend stil het toestel is! Wat een enorm verschil met een 747!

Singapore
De vlucht was rustig. In de galley was een bar, maar vanuit je stoel kon je ook gewoon bestellen door het knopje in te drukken. Maar wij hebben voornamelijk geslapen. Twee uur voor landing in Singapore werd het uitgebreide ontbijt geserveerd, waarna iedereen het toestel met handbagage moest verlaten. Op Singapore was korte tijd voor een drankje in de lounge(prima) en moesten we terug naar de gate voor het laatste deel van de reis. Weer een nachtvlucht, dus weer dezelfde routine. Op dit deel van de vlucht staat geen Britse maar een Australische crew, en dat gaf wel een hoop extra sjeu. Die Australiërs hebben gevoel voor humor en zijn van nature iets opmerkzamer dan de wat formele Britten.

Wederom een welkomstdrankje, nieuwe pyjama’s, toiletartikelen en opnieuw een licht souper, lichten uit en voor de landing een ontbijt. Sydney is toch wel erg ver weg…  Na het ontbijt werden prioritycards uitgedeeld: hiermee krijgen business class-passagiers voorrang bij douane en customs. En gezien de enorme rijen, bij vooral customs, waren we daar bijzonder blij mee en zaten we binnen het uur na landing in een taxi naar de stad.

Een lange reis, maar Qantas begrijpt de route goed. De stoelen zijn de beste die we ooit hebben gehad. Je kunt er uitstekend in slapen. Er wordt veel aandacht besteed aan het creëren van rust in de cabine. Dat is uitstekend. Op het saaie af ook, want bij zo’n lange vlucht is het ook wel lekker om een extra cocktail te serveren en nootjes te eten en te genieten van het luxe gevoel., daar is KLM vaak zo goed in. Maar: een uitstekende ervaring die zicht voortzet op de grond: prachtige lounges en priority bij customs. Het voelt allemaal first class.

Wij geven Qantas voor deze vluchten een 9,5.

R. Picavet

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019