Air France/Srilankan Airlines: Amsterdam - Colombo, 6 januari 2005

6 januari 2005
Vliegtuigen en inflight waren op zichzelf okay. Met een Airbus A320 (AF 1341) naar Parijs en een A340 (UL 564) naar Colombo. Air France (AF) wat karig met koffiekoekje, Srilankan (UL) ruimhartig met kompleet diner en warm ontbijt. UL goede inflight met eigen TV en 20 kanalen audio. UL vertrek was 45 minuten te laat doordat vliegtuig 90 minuten te laat in Parijs aankwam, conform reputatie van deze maatschappij (UL = 'Usually Late').

Check-in was de flessehals. In Parijs (zie zometeen waarom check-in aldaar nodig) erg lange rijen terwijl vliegtuig maar halfvol was; oorzaak vooral dat slechts 4 balies open waren en veel passagiers complexe bagage meenemen. Pas 1 uur voor vertrek werden extra balies geopend.

In Amsterdam efficiƫnte check-in door KLM, doch uiterst klantonvriendelijk beleid. Luggage allowance is 20 kg vanwege KL/AF beleid (passagiers met UL-ticket vanaf Parijs krijgen 30 kg allowance), en voor onze 24 kg wilde men dan ook gelijk 30 euro per kg extra rekenen tot aan Colombo. Absurd, en alle kans dat het CDG-CMB stuk niet wordt afgedragen aan UL.

Oplossing: bagage labelen tot aan Parijs, 'slechts' 5 kg per kg boete. In Parijs dus van band gehaald en bij UL ingecheckt, die geen enkele moeite had met 4 kg extra (net zoals de meeste andere airlines op Schiphol trouwens...).

Cijfer: 5 vanwege de incheck-troebelen bij beide plaatsen

E. de Ruijter

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019