Bij het zoeken van een vlucht van Sevilla naar Bilbao is er niet veel keuze. Daar maatschappijen als Spanair en Air Europa slechts een paar vluchten per dag uitvoeren of slechts één enkele vlucht uitvoeren viel de keuze al snel op Iberia.
Na een bezoek aan de website kon ik mijn frequent flyer miles inwisselen voor een ticket. Tijdens het boeken bleek dat de vlucht werd uitgevoerd door Air Nostrum. Voor mij wat dit al weer twee jaar geleden dat ik met hen het luchtruim koos. Het inwisselen van mijn opgebouwde miles ging op een duidelijke manier, geen beperkingen in vluchten en dergelijke.
Een dag eerder was ik op de luchthaven van Madrid, waar ik mijn instapkaart al reeds uit de selfservice incheck machine had gehaald. Omdat ik alleen handbagage had kon ik in Sevilla gelijk doorlopen naar de gate.
Doordat gelijk aan de beurt was bij de security check was ik binnen twee minuten in de terminal. De terminal is van Sevilla is voor een regionale luchthaven redelijk uitgebreid. In de terminal nog even een kop koffie genuttigd waarna op de monitor de melding verscheen dat de vlucht een halfuur later zou vertrekken door de vertraagde aankomst van het toestel in Sevilla.
Niet veel later lande het toestel wat in een rap tempo weer gereed werd gemaakt voor onze vlucht naar Bilbao. Na slechts een kwartiertje werd er gestart met het instappen. Omdat ons toestel een regional jet is (CR200) wordt deze niet aan een brug gekoppeld en lopen we dus lekker naar ons toestel.
Bij binnenkomst blijft een CR2 wat krap en benauwd overkomen maar wanneer je zit is het een comfortabel toestel. Alleen de ramen zitten verhoudingsgewijs te laag. Het interieur ziet er niet nieuw uit maar is wel netjes en schoon. De lederen stoelen bieden een goed comfort en de beenruimte is voldoende voor mijn lengte (1,80), zeker voor een slechts 70 minuten durende vlucht.
Omdat ik de mogelijkheid had om een stoel bij de nooduitgang te selecteren had ik een riante beenruimte. Omdat de CR200 hoofdzakelijk korte vluchten uitvoerde is er geen vorm entertainment aanwezig.
Nadat iedereen aanwezig was werd aan ons de procedure uitgelegd hoe te handelen met de nooduitgang in geval van. Kort hierna werden de motoren gestart en met een korte rechterbocht werd er koers gezet naar de startbaan.
Gedurende de taxirit werd de safety instructie uitgevoerd door de twee stewardessen. Nadat ze dit in rap tempo hadden afgerond stonden we aan de voet van de baan waar na de landing van een Ryanair 737 het toestel werd opgelijnd. Nadat de 737 van de baan was gingen de motoren van onze Canadair op takeoff-vermogen. Al snel ging de neus omhoog en klommen we naar de cruise altitude. De bemanning begon met het serveren van een drankje met een zakje zoutjes. Gelukkig doen ze dit bij Air Nostrum nog steeds. Bij elke andere maatschappij die binnenlandse vluchten uitvoert binnen Spanje gebeurd dit niet meer in de economyclass.
Na een klein uur werd de daling ingezet en begon de captain een verhaaltje over het weer in Bilbao. Met een paar lichte luchtzakken werd het toestel met een goede dreun op de asfalt gezet. Na een taxirit met behoorlijke snelheid werd het toestel geparkeerd op een van de remote stands. Na een korte busrit stonden we in de terminal.
Uiteindelijk stond ik een kleine 20 minuten na schematijd buiten de terminal. Al met al een snelle service.
Totaal gezien is het een prima vlucht met nog een vorm van service aan boord. Het personeel is vriendelijk en behulpzaam tegenover de klant terwijl de prijs op het niveau van low cost maatschappijen is.
Mocht ik weer de mogelijkheid hebben, dan verkies ik Air Nostrum boven de andere Spaanse maatschappijen.
De waardering: een 9
R. van Klaveren