Ruim op tijd stonden we op het vliegveld van Kos te wachten op de terugvlucht die wij met Arkefly gingen doen. Het betreft vlucht OR 516, uitgevoerd door Miami International Air met een Boeing 737-800. Helaas bleek het vliegveld van Kos op zaterdagavond 7 augustus te kampen met vertragingen en ook deze vlucht kwam te laat binnen. Het gevolg was dat we nog net om 00.00 uur op Kos de lucht in gingen!
Zoals gezegd werd de vlucht uitgevoerd door Miami International Air en we hadden zeer belegen, Amerikaanse stewardessen die hun verhaaltjes in rap tempo in het Engels afdraaiden. Arkefly had nog wel een Nederlands sprekende steward meegestuurd, dus de samenvatting kwam wel in het Nederlands door.
Door de incheckbalie waren kinderen bij de nooduitgang neergezet en dat mocht natuurlijk niet. Onze vlucht begon dan ook met een wisseling van mensen op diverse stoelen. De veiligheidsinstructie kregen we al voor de take-off te zien en daarna mochten we de lucht in. Ook hier zaten we op rij 4 en het viel mij op dat deze Boeing weliswaar van hetzelfde type was als die van Transavia, maar toch anders was ingedeeld. Hier zou je gewoon heel rij 1 goed kunnen boeken, als je tenminste bereid bent hiervoor 12 euro bij voorboeking neer te leggen. We zaten comfort class en qua beenruimte scheelt dat toch enorm! Zeker een aanrader!
Helaas nam niemand van de crew de moeite even te vertellen welke vliegroute we zouden volgen en over welke steden we zouden vliegen, want met het goede uitzicht zagen we heel veel steden liggen. Er was wel inflight entertainment, maar in dit toestel hingen de schermen voor rij 1 en bij rij 5 en ik heb weinig kunnen zien. Nou draaiden op dat scherm alleen maar afleveringen van Top Gear en dat vond ik niet al te interessant. De crew ging één keer met de kar met drankjes en snacks rond en daarna konden we de consumpties zelf ophalen bij de galley. De duty-free verkoopronde werd overgeslagen: lekker rustig.
Er zitten in een Boeing 737-800 drie toiletten, maar het toilet voorin bleek al snel niet meer door te trekken. Weliswaar probeerden de stewardessen nog wat te redden, maar als snel werden die pogingen opgegeven en kon je eigenlijk alleen nog maar achterin het toestel naar het toilet. Rond twee uur 's ochtends werd op een rustige manier de landing ingezet en even later gingen de bordjes "riemen vast" weer aan. Om half 3 Nederlandse tijd landden we veilig en rustig op Schiphol.
Dat men vrij snel met koffie en snacks langskwam is een pluspunt en dat men niet met een dutyfree-kar langskomt, is op een nachtvlucht ook fijn. Jammer was alleen dat we geen info kregen over de vliegroute en dat men veel te weinig kussentjes had voor de reizigers die wilden slapen. Verder was het personeel vriendelijk tot op het overdrevene af (The American smile), maar toch is het raar dat je op een Nederlandse vlucht alles in het Engels moet aanhoren.
Ook deze vlucht geef ik een 8!
P. De Vries
Voor de heenvlucht met transavia.com klik .
Zoals gezegd werd de vlucht uitgevoerd door Miami International Air en we hadden zeer belegen, Amerikaanse stewardessen die hun verhaaltjes in rap tempo in het Engels afdraaiden. Arkefly had nog wel een Nederlands sprekende steward meegestuurd, dus de samenvatting kwam wel in het Nederlands door.
Door de incheckbalie waren kinderen bij de nooduitgang neergezet en dat mocht natuurlijk niet. Onze vlucht begon dan ook met een wisseling van mensen op diverse stoelen. De veiligheidsinstructie kregen we al voor de take-off te zien en daarna mochten we de lucht in. Ook hier zaten we op rij 4 en het viel mij op dat deze Boeing weliswaar van hetzelfde type was als die van Transavia, maar toch anders was ingedeeld. Hier zou je gewoon heel rij 1 goed kunnen boeken, als je tenminste bereid bent hiervoor 12 euro bij voorboeking neer te leggen. We zaten comfort class en qua beenruimte scheelt dat toch enorm! Zeker een aanrader!
Helaas nam niemand van de crew de moeite even te vertellen welke vliegroute we zouden volgen en over welke steden we zouden vliegen, want met het goede uitzicht zagen we heel veel steden liggen. Er was wel inflight entertainment, maar in dit toestel hingen de schermen voor rij 1 en bij rij 5 en ik heb weinig kunnen zien. Nou draaiden op dat scherm alleen maar afleveringen van Top Gear en dat vond ik niet al te interessant. De crew ging één keer met de kar met drankjes en snacks rond en daarna konden we de consumpties zelf ophalen bij de galley. De duty-free verkoopronde werd overgeslagen: lekker rustig.
Er zitten in een Boeing 737-800 drie toiletten, maar het toilet voorin bleek al snel niet meer door te trekken. Weliswaar probeerden de stewardessen nog wat te redden, maar als snel werden die pogingen opgegeven en kon je eigenlijk alleen nog maar achterin het toestel naar het toilet. Rond twee uur 's ochtends werd op een rustige manier de landing ingezet en even later gingen de bordjes "riemen vast" weer aan. Om half 3 Nederlandse tijd landden we veilig en rustig op Schiphol.
Dat men vrij snel met koffie en snacks langskwam is een pluspunt en dat men niet met een dutyfree-kar langskomt, is op een nachtvlucht ook fijn. Jammer was alleen dat we geen info kregen over de vliegroute en dat men veel te weinig kussentjes had voor de reizigers die wilden slapen. Verder was het personeel vriendelijk tot op het overdrevene af (The American smile), maar toch is het raar dat je op een Nederlandse vlucht alles in het Engels moet aanhoren.
Ook deze vlucht geef ik een 8!
P. De Vries
Voor de heenvlucht met transavia.com klik .