Op donderdag 1 maart de allereerste Clickair-vlucht vanaf Schiphol naar Barcelona geboekt voor een bezoek aan deze fantastische stad. Clickair is een Spaanse low cost maatschappij die voornamelijk vanaf Barcelona opereert en dus sinds 1 maart ook Amsterdam aandoet. De blinkende Airbus A320 (EC-JQZ) stond al gereed aan gate B10 en een paar minuten later begon het instappen. Totaal 94 passagiers op deze eerste vlucht (XG 1047) wat grofweg uitkomt op een bezettingsgraad van iets boven de vijftig procent. Na een korte taxirit naar baan 24 waren we op weg naar het zonnige zuiden.
De totale vluchttijd was precies twee uur en de vlucht zelf verliep zonder bijzonderheden. Wat wel opviel is de zeer 'vreemde' manier van het cateringproces aan boord. Waar normaal gesproken twee trolleys de passagiers voorzien van versnaperingen was bij Clickair slecht één trolley in gebruik. Van de vier cabinebemanningsleden posteerden zich er twee bij respectievelijk de voorste en achterste galley.
De andere twee bemanden de trolley waarvan er slechts één de passagiers hielp, de andere trok alleen de trolley door het gangpad. De bemanningsleden in de galleys zorgden voor de bevoorrading van de trolley als een bepaald item bijgevuld moest worden. Kortom: de catering verliep ontzettend traag wat resulteerde in het feit dat gedurende de nadering naar Barcelona de catering nog niet voltooid was.
Wie Clickair verkiest om richting Barcelona te vertrekken hoeft geen inflight entertainment te verwachten. Geen LCD-schermen met vlucht en/of bestemmingsinformatie en ook geen inflight magazine. Op het gebied van beenruimte scoort Clickair gemiddeld, wel zijn de stoelen aan boord erg prettig om op te zitten (kunstleren bekleding).
Samenvattend: voor zover te beoordelen biedt Clickair niets meer of minder dan een gemiddelde low cost maatschappij. Als rapportcijfer zou deze vlucht een magere 7 verdienen.
N. Graafland
De totale vluchttijd was precies twee uur en de vlucht zelf verliep zonder bijzonderheden. Wat wel opviel is de zeer 'vreemde' manier van het cateringproces aan boord. Waar normaal gesproken twee trolleys de passagiers voorzien van versnaperingen was bij Clickair slecht één trolley in gebruik. Van de vier cabinebemanningsleden posteerden zich er twee bij respectievelijk de voorste en achterste galley.
De andere twee bemanden de trolley waarvan er slechts één de passagiers hielp, de andere trok alleen de trolley door het gangpad. De bemanningsleden in de galleys zorgden voor de bevoorrading van de trolley als een bepaald item bijgevuld moest worden. Kortom: de catering verliep ontzettend traag wat resulteerde in het feit dat gedurende de nadering naar Barcelona de catering nog niet voltooid was.
Wie Clickair verkiest om richting Barcelona te vertrekken hoeft geen inflight entertainment te verwachten. Geen LCD-schermen met vlucht en/of bestemmingsinformatie en ook geen inflight magazine. Op het gebied van beenruimte scoort Clickair gemiddeld, wel zijn de stoelen aan boord erg prettig om op te zitten (kunstleren bekleding).
Samenvattend: voor zover te beoordelen biedt Clickair niets meer of minder dan een gemiddelde low cost maatschappij. Als rapportcijfer zou deze vlucht een magere 7 verdienen.
N. Graafland