DutchBird: Amsterdam - Faro, 25 oktober 2004

25 oktober 2004
Op 25 oktober zouden wij vliegen met DutchBird vlucht DBR109 om 05:00 uur. Vanaf drie uur konden we inchecken. Het inchecken gebeurde vlot en correct en werd afgehandeld door Menzies. We vlogen met z'n drieën en aangezien een van ons 2.00 meter is, kregen we op verzoek een plaats bij de nooduitgang.

Het inchecken begon al eerder dan gepland, en ook hier weer de grondafhandeling van Menzies. Aangezien een van ons drieën iets achter was gebleven in de rij vroeg de heer bij het inchecken direct lachend waar we de derde meneer hadden gelaten, hem zelfs noemend bij zijn achternaam. Klasse, dat hij zelfs de naam had onthouden! Even later konden we het toestel in, een Boeing 757.

Het vliegtuig, alhoewel het zeker niet nieuw was, kwam het schoon en verzorgd over. De beenruimte bij DutchBird is toch al niet slecht (wat een paar cm extra al niet doet) maar bij de nooduitgang is het nog extra riant. Het toestel was ongeveer half vol.

Ondanks het ontzettend vroege tijdstip had het cabinepersoneel van DutchBird er zichtbaar plezier in. Vrolijk, attent en netjes. Een van de stewardessen kwam uitgebreid met ons kletsen. Blijkbaar vielen we op, drie begin twintigers, in een vlucht met verder voornamelijk overwinteraars.

De diverse informatie werd zowel in het Nederlands als (verkort) in het Engels omgeroepen."Even een applausje voor mijn collega voorin het toestel die de laatste vlucht heeft van dit seizoen."

Tijdens het taxiën een praatje vanuit de cockpit met de vluchtinformatie. De vlucht verliep spoedig verder, niks geen turbulentie of luchtzakken. Op kruishoogte wederom een uitgebreid praatje vanuit de cockpit met allerlei wetenswaardigheden, zoals de snelheid op het moment dat het toestel loskwam van de grond en de snelheid van de straalwind die frontaal op het
vliegtuig stond. Erg leuk! Vlak voor de daling het laatste praatje uit de cockpit.

Tijdens de vlucht was er geen all-inclusive verzorging. Negen euro voor een ontbijt vind ik toch niet ‘aantrekkelijk geprijst’. Gelukkig boden de bolletjes in mijn rugzak uitkomst.

De landing op Faro was volgens planning en was zacht. Heel even moest ik denken aan het Martinair-vliegtuig, jaren geleden op deze luchthaven crashte. Vriendelijk nam het personeel van Dutchbird afscheid van ons. Ik heb meerdere keren met Dutchbird gevlogen en ik voel me echt welkom bij hen aan boord. Een volgende keer vlieg ik graag weer met Dutchbird.

Het cijfer voor deze vlucht: 8,5

D. Hendriks

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019