Dutchbird: Ibiza - Amsterdam, 26 september 2004

26 september 2004
Aangezien er enkel charters direct tussen Amsterdam en Ibiza vliegen, maak ik zo nu en dan gebruik van Martinair, Transavia en Dutchbird, meestal alleen voor de terugreis naar Amsterdam. Meestal zijn de vluchten helemaal vol, het verbaast mij dan ook dat Basiqair, Budgetair (of anderen) Ibiza, gedurende de zomer, niet als vaste bestemming aanbieden, al was het maar een paar dagen per week. Vanuit Londen en veel Duitse steden zijn er dagelijkse directe vluchten naar Ibiza.

De vlucht, DBR 726, zou om 11.50 vertrekken en ik was om 11.10 ruim op tijd op het vliegveld. Ik zag op het scherm dat al om 11.03 begonnen was met het instappen. Bij aan boord gaan van de Airbus 320 kreeg elke passagier een Telegraaf (van zondag). Dit is een hele prettige service waar helaas veel maatschappijen al van zijn afgestapt.

De beenruimte is gelijk aan Transavia en Martinair. Ondanks dat de gemiddelde mens alleen maar groter wordt en de Nederlander de langste mens op aarde is, passen de (Nederlandse) chartermaatschappijen zich hier niet op aan. Easyjet biedt bijvoorbeeld veel meer beenruimte.

Dutchbird biedt goed verzorgde maaltijden aan voor 9 euro en naast koffie en thee ook cappuccino. Bij vertrek werd aangegeven dat er van bepaalde maaltijden te weinig was meegenomen en dat het kan voorkomen dat een maaltijd op is.

De vlucht vertrok exact op tijd en duurde door tegenwind iets langer dan verwacht. Tijdens de vlucht werd al aangegeven dat er geland zou worden op de Polderbaan en dat het taxiën 12 minuten zou duren.

Dutchbird geeft veel informatie vooraf, 'managing of expectations', verder hebben ze op tijd gevlogen, enthousiast personeel en wil ik ze daarvoor een 8 geven. Aan het applaus bij de (perfecte) landing was te merken dat de meerderheid van de passagiers het met mij eens was. Er is ruimte voor verbetering m.b.t. de beenruimte, dit kan ook marketing technisch worden gebruikt. Ik denk dat in de huidige low-cost strategieën beenruimte een van de weinige aspecten is, waarvoor men bereid is meer te betalen.

Cijfer voor de vlucht: 8

SZ (Naam afzender is bekend gemaakt aan de redactie van Luchtvaartnieuws)

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019