Op de 23e april vloog ik met de KL2830 (OV473) om 18.10 uur terug vanuit Tallinn naar Amsterdam. Ik kreeg in de CRJ900 NG van Estonian stoel 16D bij de nooduitgang toegewezen dat had de KLM blijkbaar al voor mij geregeld.
Doordat stoel 16F leeg bleef was het super comfortabel. De vlucht vertrok op tijd en landde op tijd echter door mega getreuzel met de bussen op het platform duurde de aankomst in mijn ogen veel te lang. Het hele proces kostte een half uur.
Voor mijn Japanse reisgenoten die nog op hun bagage moesten wachten werd het nog veel langer. De service van KLM (Estonian) is nihil. Het is alles kopen aan boord. Altijd hetzelfde nooit eens iets anders. Het is dodelijk saai. De “lachebekjes” van Estonian doen ook nooit erg hun best om er iets leuks van te maken. Maar naar Tallinn heb je weinig keus. Het kan wel maar dan altijd met overstap. Ook vanaf Düsseldorf. Dat kost dan weer veel te veel tijd voor een flits bezoek van anderhalve dag.
Je bent dus eigenlijk overgeleverd aan Estonian als je er snel wilt zijn. Zou er een concurrent komen dan moet het wel beter worden. Tallinn is meer dan de moeite waard voor een bezoekje. Het is altijd leuk met je klanten de groter Lely robotbedrijven in Estland te bezoeken en ’s avonds uit eten te gaan in de Hanzestad Tallinn. De vlucht krijgt een heel klein zesje. Het is net voldoende vanwege de goede zitplaats.
E. Niemeijer