Germanwings: Düsseldorf - Dresden, 1 april 2014

3 april 2014

Op 2 april zou ik naar Dresden vliegen. Het reisbureau was zo attent (Uniglobe Westland) mij op de 1e april te bellen om mee te delen dat de vlucht ook getroffen was door de stakingen van de Lufthansa. Na kort overleg besloten we het volgende te doen: In plaats van de ochtendvlucht van de 2e de avondvlucht van de 1e te nemen. Ik kon het gehele bedrag terug krijgen of overboeken.

Daar ik in Dresden moest zijn was Air Berlin eventueel nog een optie geweest maar zij hadden op de 2e april de prijzen verdubbeld! (bloedhonden). Ik kwam dus onverwacht op de 4U 9022 van 19.05 uur. Ik had geen tijd meer om online in te checken. Op Düsseldorf bleek hoe GermanWings (100% dochter van Lufthansa) de boel veranderd heeft. Vele binnenlandse vluchten zijn van de Lufthansa overgenomen. Eurowings is weg. De incheckterminals zijn omgedoopt naar GermanWings of neutraal naar Düsseldorf International Airport.

Het Miles&More punten systeem van Lufthansa wordt wel doorgevoerd zij het op een ingewikkelde manier afhankelijk van de tariefklasse die men vliegt. Er zijn drie niveaus: BASIC, SMART en BEST. Ik bleek SMART geboekt te hebben wat mij nog recht gaf op een broodje en een alcoholvrij drankje en toegang tot de lounge met mijn M&M FTL kaart. Voor mij was er echter in eerste instantie geen broodje omdat ze mijn omboeking nog niet geheel verwerkt hadden bij de GermanWings catering. Dat werd overigens keurig recht getrokken.

De stewardessen moeten knettergek worden. Ze lopen met een mini tablet en moeten per stoel of naam het juiste ”gerecht” serveren. Het systeem werkte dus ook niet geheel perfect. Het zal dus wel snel worden afgeschaft! NB bij Eurowings kreeg ik ook een drankje (ook alcohol) met een snackje.

Ondanks dat GermanWings alleen met A319/A320 vliegt hebben ze voorlopig wel de CRJ 900 capaciteit van Eurowings nodig. Mijn vlucht naar Dresden werd dan ook gewoon met een CRJ 900 uitgevoerd (stoel 12C). Zowel het vliegtuig als de stewardessen waren nog duidelijk herkenbaar als Eurowings. Alleen aan het inflight magazine en het zakje van het broodje, water en reepje waren binnenin herkenbaar als GermanWings. Buiten was naast de deur een sticker aangebracht: “On behalf of GermanWings” Het vliegtuig zelf was nog gewoon herkenbaar als Eurowings.

De vlucht vertrok te laat maar kwam redelijk op tijd aan. Ik hoop dat ik morgen op 2 april als de staking echt begonnen is nog van Dresden terug kom. Volgens het reisbureau zou de 4U 9023 van 20.40 uur avondvlucht van Dresden wel vertrekken! “Cross my fingers” De 4U 9022 verdient een 6-je het is nog niet perfect. Het is een beetje een halve overname. Er is veel werk verzet maar qua vliegen is er nog niets veranderd.

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019