Helvetic: Amsterdam - Zürich, 2 juli 2004

2 juli 2004
Sinds 11 juni vliegt de nieuwe Zwitserse maatschappij Helvetic twee maal per dag tussen Schiphol en Zürich. Om de opening van deze route kracht bij te zetten bestond het tarief slechts uit de luchthavenbelasting. Een mooie reden om deze nieuwe maatschappij eens te proberen.

De afhandeling van Helvetic vindt op Schiphol plaats door Globeground. Voor het inchecken voor vlucht OAW 197 moesten we ons daarom melden in de mooie Terminal 3. Het was duidelijk dat de vakanties waren begonnen, want om de Helvetic-desk te bereiken moesten we ons door een dikke rij passagiers wurmen. Bij Helvetic heerste echter een heerlijke rust en we waren meteen aan de beurt.

Nadat we de beveiliging waren gepasseerd was het een behoorlijk stuk lopen naar de gate. Daar aangekomen bleek er nog een vliegtuig te staan met bestemming Turkije, die al een uur daarvoor had moeten vertrekken. Goed luisteren dus naar de omroep en al snel kwam er een gate-wijziging.

Bij de nieuwe gate stond echter ook een vliegtuig naar Turkije. Deze stond te wachten op een passagierslijst en kon hierdoor niet vertrekken. Ondertussen had ik het toestel van Helvetic al zien landen. Deze heeft ergens zeker eenkwartier staan wachten, niet echt netjes van Schiphol. Maar toen het toestel eindelijk aan de slurf stond ging alles snel.

Helvetic vliegt met Fokker 100’s die nogal opvallen door hun paarse kleur. Het comfort van de leren stoelen is uitstekend en de beenruimte is meer dan goed. Niet dat het erg druk was: op deze vlucht vlogen slechts twaalf passagiers mee. Het personeel aan boord was aardig en de koffie lekker, hoewel je hiervoor wel moet betalen. Na een comfortabele vlucht van anderhalf uur waren we geland in Zürich. Het toestel komt hier niet aan een slurf, maar de rit met de bus is echter kort.

Helvetic is ruim geslaagd voor deze eerste vlucht en qua comfort beter dan bijvoorbeeld KLM.

Het cijfer voor deze vlucht: 8,5.

Maarten Koning

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019