Inter Airlines: Amsterdam - Antalya, 24 juli 2004

24 juli 2004
Voor een vakantiereis naar Alanya hadden we een Turkse charter maatschappij: Inter Airlines. Na wat rond zoeken op internet bleek dat ze de beschikking hebben over twee Boeing 737-800’s die slechts 2 jaar oud zijn. Ons vluchtnummer was INX 682 en we zouden om 18:25 uur vertrekken. Ons reisgezelschap (5 personen) had vroeg afgesproken op Schiphol om te zorgen dat we goede stoelen zouden krijgen voor 3 van de 5 personen omdat deze langer zijn dan 1.90 m.

We mochten als tweede inchecken en kregen stoelen: 16A, 16B, 16C, 17A en 17B aangewezen. Hierdoor hadden we allemaal extra beenruimte en zaten bij de nooduitgang. Op de boarding-passen stond dat we gate G2 hadden maar op de informatieborden stond D18. Hiervan had ik een melding gemaakt en de baliemedewerker had het meteen aangepast in het systeem.

Bij de gate stond het vliegtuig er nog niet. 45 Minuten voor vertrek kwam het vliegtuig (TC-IEB) met de "www.kras.nl" reclame op de buitenkant. Van de buitenkant zag het vliegtuig er redelijk goed uit, alleen kan het wel een wasbeurtje gebruiken. Tijdens het boarden glimlachte het Turkse cabinepersoneel vriendelijk en zag er modern gekleed uit. Er zaten zelfs een aantal knappe stewardessen bij.

Bij de stoel aangekomen (17B) bleek dat er in de 2 jaar niet echt veel onderhoud aan het interieur is verricht. Zo was er van de stoel voor me de achterbekleding aan het rafelen, in de stoel schuin voor me (16A) stak er een speld uit. De asbakken zaten vol met kauwgom en zelfs op de zijkanten zat er kauwgom.

De heenreis was erg hobbelig, vaak met turbulentie. Geen hevige turbulentie maar een aantal keer ging het wel redelijk heen en weer. Het bleek in Roemenië hevig te hebben geregend dus dat verklaart het. Aan boord werd een instructiefilmpje afgespeeld voor vertrek met de veiligheidsmaatregelen (alleen in het Nederlands). Ongeveer halverwege de reis werd er een tweede filmpje ingestart, dit was een reclame filmpje van Kras Reizen. Het was een informatief filmpje over wat je moet weten over Turkije, de cultuur, geldzaken, enzovoort. Na dit filmpje van ongeveer 30 minuten werden de schermpjes weer ingeklapt en was er geen entertainment meer. Dit hadden we zelf opgelost door onze laptop mee te nemen en daar een filmpje op te kijken.

Het eten aan boord was redelijk goed, het was niet super lekker maar wel voedzaam. Je kon zelfs kiezen wat je wilde eten, je had de keuze uit: kip of gehakt. Ik koos voor kip, deze was goed warm en er zat rijst en groente bij. Het enige wat ik heb laten liggen was het chocolaatje en de salade. De landing op Antalya was niet de mooiste, hij bleef iets te lang zweven boven de landingsbaan voordat het vliegtuig aan de grond werd gezet. Het vliegtuig
had perfect op schema gevlogen en was geland op het geplande tijdstip van 23:00 uur.

Het cijfer voor deze vlucht: 7

L. Hilberink

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019