De KL643 is de laatste dagelijkse vlucht van vele op de Amsterdam - New York route. Tegenwoordig is er keuze uit 5 dagelijkse vluchten op Newark of JFK. De KL643 vertrekt als laatste, om 19.25 's avonds. Prettig, want je kunt zo de hele dag nog thuis of op je werk zijn en toch dezelfde dag naar New York vliegen.
Vlucht KL643 op deze zondagavond zat goed vol. Alle 35 stoelen in de world business class waren gevuld, en ook de economy cabine van de nieuwe triple-7 leek weinig lege plaatsen meer te hebben.
De Boeing 777-200 PH-BQF had me enkele weken geleden al comfortabel van Kaapstad naar huis gevlogen, en werd nu ingezet om over de Atlantische Oceaan te vliegen.
Boarden vanaf gate F8 verliep erg rustig. Geen lange rijen voor de extra controle. Start verliep ook op tijd, na een lange rit door de polder naar de Polderbaan. Een vrij zuidelijke koers, over Londen en Dublin de oceaan op.
IFE is in de nieuwe KLM 777 van erg goede kwaliteit. Grote schermen en een zeer ruime keuze uit video on demand programma's. Ook de CD jukebox is goed gevuld. Echter de selectie is al maanden vrijwel ongewijzigd, waardoor de frequente 777 reiziger toch nog snel door de keuze heen is. Maar vergeleken met de meeste andere maatschappijen valt er helemaal niets te klagen.
Eten en drinken aan boord is erg goed verzorgd. Het thema 'California' dat op dit moment loopt betekent een goede keuze uit verrassende west-coast gerechten (ik wist niet dat er zoiets als een Californische keuken was...) en een ruime keuze aan (zoals altijd) erg goede wijnen, die ook op 30,000 ft erg goed smaken. Het blijft jammer dat de stewardessen niet even het alu-folie van de maaltijden verwijderen (ook al is het maar in de trolley). Het blijft hierdoor de uitstraling van een vliegtuig maaltijd houden.
De duty-free trolley werd in dusdanig hoog tempo door de cabine gereden dat het al voorbij was voordat ik er erg in had. Maar goed, er is altijd een terugreis.
Aankomst van deze avondvlucht is iets minder dan 8 uur later, maar nog steeds 's avonds. Een uurtje voor de landing word er nog een soort 'ontbijt' geserveerd, van een vishapje, een warm broodje en een zoete pudding.
Na een prachtig holding pattern boven Manhattan, Brooklyn en Staten Island, landden we keurig op tijd op JFK. Na een lange rit a-la-Polderbaan komen we aan bij de gate in terminal 4. Na een korte spurt naar de douane (kan in USA soms een uur schelen), is de paspoortcontrole snel gedaan en ook de koffer ligt al op de belt. Met de auto naar het hotel 100 kilometer verderop.(Newark is handiger voor bestemmingen in New Jersey, maar ja, geen avondvlucht). Toch nog voor middernacht in bed.
Cijfer voor deze probleemloze en ontspannen vlucht: 9
R. Timmermans
Vlucht KL643 op deze zondagavond zat goed vol. Alle 35 stoelen in de world business class waren gevuld, en ook de economy cabine van de nieuwe triple-7 leek weinig lege plaatsen meer te hebben.
De Boeing 777-200 PH-BQF had me enkele weken geleden al comfortabel van Kaapstad naar huis gevlogen, en werd nu ingezet om over de Atlantische Oceaan te vliegen.
Boarden vanaf gate F8 verliep erg rustig. Geen lange rijen voor de extra controle. Start verliep ook op tijd, na een lange rit door de polder naar de Polderbaan. Een vrij zuidelijke koers, over Londen en Dublin de oceaan op.
IFE is in de nieuwe KLM 777 van erg goede kwaliteit. Grote schermen en een zeer ruime keuze uit video on demand programma's. Ook de CD jukebox is goed gevuld. Echter de selectie is al maanden vrijwel ongewijzigd, waardoor de frequente 777 reiziger toch nog snel door de keuze heen is. Maar vergeleken met de meeste andere maatschappijen valt er helemaal niets te klagen.
Eten en drinken aan boord is erg goed verzorgd. Het thema 'California' dat op dit moment loopt betekent een goede keuze uit verrassende west-coast gerechten (ik wist niet dat er zoiets als een Californische keuken was...) en een ruime keuze aan (zoals altijd) erg goede wijnen, die ook op 30,000 ft erg goed smaken. Het blijft jammer dat de stewardessen niet even het alu-folie van de maaltijden verwijderen (ook al is het maar in de trolley). Het blijft hierdoor de uitstraling van een vliegtuig maaltijd houden.
De duty-free trolley werd in dusdanig hoog tempo door de cabine gereden dat het al voorbij was voordat ik er erg in had. Maar goed, er is altijd een terugreis.
Aankomst van deze avondvlucht is iets minder dan 8 uur later, maar nog steeds 's avonds. Een uurtje voor de landing word er nog een soort 'ontbijt' geserveerd, van een vishapje, een warm broodje en een zoete pudding.
Na een prachtig holding pattern boven Manhattan, Brooklyn en Staten Island, landden we keurig op tijd op JFK. Na een lange rit a-la-Polderbaan komen we aan bij de gate in terminal 4. Na een korte spurt naar de douane (kan in USA soms een uur schelen), is de paspoortcontrole snel gedaan en ook de koffer ligt al op de belt. Met de auto naar het hotel 100 kilometer verderop.(Newark is handiger voor bestemmingen in New Jersey, maar ja, geen avondvlucht). Toch nog voor middernacht in bed.
Cijfer voor deze probleemloze en ontspannen vlucht: 9
R. Timmermans