KLM: San Francisco - Amsterdam, 16 december 2004

16 december 2004
Terug naar huis. Hopend op een 777 zit ik in de lounge te wachten en zie een MD-11 binnen komen, zelfs dezelfde kist als heen (PH-KCG). Jammer. Nog geen KLM 777 op de ‘gevlogen’-lijst. Schijnbaar zet de KLM de 777 pas in vanaf eind januari op de vlucht naar San Francisco. Boarden voor vlucht KL 606 ging erg vlot, en naast mij twee Italianen. In vergelijking tot de heenvlucht beperkt dit de bewegingsruimte enorm; vergelijken is makkelijk, want ik zit zelfs op dezelfde stoel, 14K.

Aan boord word je als Platinum Elite member welkom geheten. Wat ik me dan afvraag is hoe ze aan boord hun waardering uiten dat je een Platinum Elite member bent. Ik heb het niet gemerkt, geen extra lachje, geen betere stoel, geen extraatjes, niks. Zo komen ze er makkelijk vanaf zeg…. “Wij zijn u erg dankbaar, maar uiten dat op geen enkele manier”.

We taxiën dicht langs het water naar de startbaan. Wat me (regelmatig) opvalt bij de KLM is dat de crew denkt zich het te kunnen veroorloven dat je mag lopen tijdens het taxiën. Moet je als passagier eens proberen. Als je mazzel hebt begint alleen de speaker te blaten als een opgewonden schaap. Als je pech hebt, komt er een afvaardiging van de KLM op je af als een stier op een rode lap en sommeert je te gaan zitten. Vreemd. Terwijl bij vele andere airliners lopen - ook voor het cabinepersoneel - tijdens het taxiën uit den boze is.

Ik merk tijdens de vlucht al dat het vele zitten me niet lekker valt. Ik denk dat ik maar eens wat vet moet gaan kweken op het gekwetste zitvlak. Zou daar niks op te verzinnen zijn? Je hebt van die heerlijke nekkussentjes, zou een zitvlakkussentje niks zijn? Gevuld met gel, zoals die zwangerschapskussens, lijkt me dat heerlijk op een lange vlucht. Misschien een gat in de markt?

Wat bepaalt eigenlijk een goede vlucht? Wat zijn de criteria? Is het de zitplaats op zich, daarmee bedoel ik de beschikbare ruimte? Of is het de plek van de stoel? Het zicht op de monitor, het eten, de bemanning, je eigen stemming, de films, het eten, de rust aan boord, je medepassagiers, temperatuur aan boord. Het is allemaal erg objectief, terwijl ik juist behoefte heb aan subjectieve informatie. Misschien moet er op Luchtvaartnieuws een soort waarderingsysteem komen, waarmee op basis van een aantal vragen er een gewogen waardering voor de vlucht uit komt.

Wat in de het entertainment gedeelte opviel was de aflevering ‘Everybody loves Raymond”, dezelfde als heen. Geen wonder dat de KLM niet voorkomt op de lijst van goede inflight-entertainment-systems. Films waren Danny Deckchair en The Bourne Supremecy.

Eenmaal aangekomen op Schiphol, lekker op tijd, blijkt dat onze gate nog bezet. Hét nadeel van te vroeg aankomen, je zou bijna vertraging wensen. Helaas ging de trekker om het betreffende toestel van de gate te duwen ook nog stuk, dus hebben we 32 minuten op de taxibaan staan wachten. Douane met de Privium pas lekker vlot, en zelfs het wachten op de bagage ging vlot.

Een redelijke vlucht

Vluchtcijfer : 7

M. Teerds

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019