Op 2e kerstdag (26 december) vlogen wij vanuit Miami via Frankfurt terug naar Amsterdam. De vlucht LH 463 wordt uitgevoerd met een Airbus A380. Aangezien ik nog nooit met een A380 had gevlogen was dit een mooie gelegenheid om daarmee een reis ervaring mee op te doen.
Met nog een twee uur te gaan voor vertrek kwamen wij aanlopen bij de incheckbalie van Lufthansa op Miami airport. Er was nauwelijks een wachtrij en dat is toch opmerkelijk bij zoveel passagiers op zo’n vlucht. Bij het inchecken kreeg men mij niet ingecheckt op deze vlucht. Er bleek iets niet in orde te zijn met het ticketnummer. Het Lufthansa-personeel bleef hard z’n best te doen het probleem op te lossen. Uiteindelijk moest ik toch zelf gaan bellen met United Airlines om het probleem opgelost te krijgen. Ik had nou eenmaal de hele reis geboekt via United. Na een nieuw ticketnummer te hebben gekregen was het probleem na tien minuten opgelost. Echter nu waren de twee vooraf gereserveerde stoelen in de economy class al vergeven. Ter compensatie regelde men voor ons vier stoelen op een rij tegen het bulkhead aan zodat we wat meer ruimte hadden. Wij kregen dan ook stoel 88 D en G.
Na vlot door de securitycheck te zijn gegaan, kwamen we aan bij de gate. Hier waren de laatste mensen al aan het boarden. Via een van de drietal slurfen gingen wij aan boord. Aan boord aangekomen bleken onze stoelen zich in het laatste compartiment te bevinden. Na te zijn gaan zitten en onze riemen te hebben vastgemaakt werden we vlot daarna (op schema) van de gate weggeduwd.
Het leuke van deze vlucht was dat je ook mee kom kijken via een van de buitencamera’s . Hierbij constateerde ik dat op Miami Airport de A380 helemaal tot aan de startbaan wordt begeleid door een followme-voertuig. Na een uitgebreide taxirit naar de kop van de startbaan konden we beginnen aan de start. Met de motoren op vol vermogen viel meteen op hoeveel minder herrie er was in de cabine, in vergelijking met Boeing of een ouder vliegtuig van Airbus.
Na op kruishoogte te zijn aangekomen ging het personeel aan de slag met een ronde drank en eten. Het personeel was zeer nadrukkelijk op een goede manier aanwezig gedurende de hele vlucht en was enthousiast. In het algemeen was het eten voor vliegtuig voedsel redelijk te noemen. In ieder geval beter dan wat je bij elke ander Amerikaanse maatschappij krijgt voorgeschoteld. Wij hadden ook nog eens geluk dat de rij achter ons leeg was, hiermee was de mogelijkheid dat een van ons ook nog eens kon gaan liggen slapen. De stoelen zelf hebben op zich zelf een goed zitcomfort. Het IFE is goed te noemen met voldoende keus voor een ieder. Je kan elk moment zelf bepalen wat en wanneer je wil zien of luisteren. De kers op de slagroom is toch wel de mogelijkheid om mee te kunnen kijken naar buiten via een van drie camera’s.
Met nog een anderhalf uur te gaan voor de landing kwam het cabinepersoneel nog een laatste keer langs met een warm ontbijt. Na een vluchtduur van 8,5 uur zette de A380 zijn wielen aan de grond op Frankfurt. Met een klein oponthoud in verband met het niet direct beschikbaar zijn van de gate stonden we toch op tijd aan de gate. Het uitstappen van alle passagiers ging zeer vlot. Uit het vliegtuig gekomen zie je toch wel dat een hoop passagiers het nog steeds een bijzonder vliegtuig vinden, een hoop wilden er toch wel even een foto van maken.
Met een korte wandeling naar de douane konden we hier vlot doorheen, echter toen moesten we wederom door security. Dit zou duidelijk minder snel gaan in verband met de zeer lange rijen die hiervoor stonden. Na ook hier doorheen te zijn gekomen volgde de relatief lange wandeling naar de A-gates voor onze vlucht naar Amsterdam. Deze vlucht wordt uitgevoerd met een A320. Vlak na onze aankomst daar begon het boarden en konden we vlot aan boord. Hier hadden we een window seat en een middle seat. Met wederom een “on time departure” kozen we even later het luchtruim.
Na een vlucht van een uur en tien minuten en een kleine ontbijtsnack maakte men een nette landing op de Polderbaan. Met nog wat taxitijd resterend waren we op tijd aan de gate en konden we vrij vlot onze bagage van de band pakken.
Al met al geef ik de vlucht van Miami naar Frankfurt een 8 en de vlucht van Frankfurt naar Amsterdam een 7.
J. vd Meer