Op de 19e oktober stond ik voor de terugvlucht geboekt met Polet Airlines op vlucht YQ 770 met vertrek om 20:00 uur. Doordat mijn vergadering sneller verliep dan ik vooraf gedacht had, verzocht ik ons reisbureau (HRG) mij om te boeken. De YQ 774 van 11:45 uur was tot 16:00 uur vertraagd vanwege de mist op Moskou Domodedovo (DME).
Dat was voor mij een meevaller (en voor de wachtende op het vliegveldje van Belgorod natuurlijk een tegenvaller) omdat ik daarmee mijn nachtrust in Moskou zou verlengen. Ik zou de volgende ochtend vroeg om 06:10 uur terug naar Düsseldorf vliegen met Air Berlin, en dan was dit een super oplossing.
Voor 62 euro werd ik dus omgeboekt. Ik was op tijd op het vliegveld. Op Belgorod staat niets in het Engels aangegeven en spreekt het grondpersoneel geen Engels. Alle beperkt aanwezige teksten zijn in het Cyrillische (Russische) schrift aangegeven. Voor een niet-Russisch sprekend persoon als ik dus een soort van hel. Informatie is dus schaars. De Engelstalige website met vluchtinformatie gaf almaar door dat de informatie op de site meer dan drie uur terug geplaatst was. Ik gaf mij via mijn mobiele nummer op zodat ik als er informatie beschikbaar zou komen, deze direct zou krijgen. Belgorod Airport heeft wel een hele redelijke gratis WIFI. Dus ik kon mijn e-mails keurig beantwoorden en mijn collega’s updaten over de resultaten van de vergadering.
Zoals bij zoveel vertragingen, liep deze vertraging verder op. Mijn mobile zweeg echter in alle talen. Om 19:30 uur mochten wij boarden: twee maal zoveel mensen als normaal voor de Saab 340. Jawel: Polet Airlines had de vluchten 770 en 774 samengevoegd en in plaats van de Saab 340 een twee maal zo grote Saab 2000 gestuurd. De 2000 is moderner ingericht. Grotere tafeltjes en voldoende beenruimte. Ik zat op stoel 8A op de rij met enkele stoelen. De service bestaat uit een paar snoepjes en een glas fris. In plaats van de 1 uur 40 minuten van de 340 doet de 2000 er slechts 1 uur en 10 minuten over om weer in Moskou te komen. Dus uiteindelijk won ik toch nog een half uur! Om 21:10 uur landden wij veilig op een nat Moskou DME.
Ondanks mijn kleine winst voel ik mij toch bestolen door de onnodige omboeking. Mijn bedrijf heeft 62 Euro in het putjes van Polet Airlines en Reisbureau HRG gedeponeerd voor een schamele twintig minuten winst.
Op de vlucht zelf was niets aan te merken, die waardeer ik met een 8. Het vliegveld verdient een 2 vanwege de hele slechte communicatie en Polet Airlines en HRG krijgen een 1. Uiteraard kunnen zij dit punt corrigeren als ik de 62 euro voor mijn bedrijf terugkrijg.
O ja: die website met vluchtgegevens en e-mail waarschuwingen werkte als mosterd na de maaltijd. Toen ik op Moskou DME landde, kwamen hun berichten door. Van vlucht YQ 774 wisten ze te melden dat deze 447 minuten vertraging had. Deze service verdient dus ook een 1!
E. Niemeijer
Naschrift: In aanvulling op mijn verslag kan ik melden dat er geen kosten meer in rekening zijn gebracht voor het wijzigen van mijn ticket. Hiermee kan ik het cijfer van Polet Airlines corrigeren naar een 4 (de informatievoorziening blijft slecht) en het reisbureau HRG krijgt nu een 8 voor de gedane moeite. De 1 gaat nu naar het weer in Moskou!