Eindelijk was het dan zo ver: vliegen met de Antonov An-148-100B van Rossiya Airlines! Ik had er al vele op de Russische vliegvelden gezien. De tweemotorige hoogdekker is een soort kruising tussen een Dornier 328 met straalmotoren en een BAe 146. Ik vloog van St. Petersburg (terminal 1, domestic flights) naar Moskou Sheremetyevo om een aansluiting naar Amsterdam te halen. Ik koos de FV 125 (SU 4447) van 08:20 uur (stoel 6C). De vlucht was matig bezet en daardoor had ik drie stoelen voor mij alleen.
NB: Omdat Rossiya weer een dochter is van Aeroflot (SkyTeam) telt de vlucht ook mee voor mijn FlyingBlue-kwalificatie. Het FB-goud is weer zeker gesteld. Dus behalve toegang tot de AF/KLM-lounges ook weer toegang tot de Aeroflot-lounges in heel Rusland het komende jaar.
De AN 148-100B is ingedeeld zoals ‘onze’ Fokker 70: 2 + 3, maar dan veel ruimer. In het midden van het vliegtuig heb je geen last van de vleugel zoals bij de BAe 146. Dus de bagagebakken zijn allemaal even groot. Doordat de kolossale motoren onder de hoogdekkervleugels hangen is het zich op rij 6 naar buiten minimaal. Ik vind het desondanks een gaaf vliegtuig! Net even anders als een westerse jet en toch heel modern met onder andere led-leeslampjes. Het toilet verdient ook een vermelding: een soort ronde douchecabine dat wel een ruimtelijk effect aan de binnenkant geeft.
Je moest in de vrieskou van min 22 graden Celsius van de satelliet naar het vliegtuig lopen. Dat gaf me net even tijd om een foto te maken van dit vliegtuig dat je zelden in West-Europa ziet. De vlucht zelf duurde een uur en vijf minuten. De catering aan boord bestond uit een broodje, pakje appelsap en een kop redelijke koffie. De stewardessen waren typische Russische meisjes (iets te lang voor de spiegel gestaan en dus te veel plamuur opgedaan!). De purser (de oudste van de twee, genaamd Elena, blond uit een potje) deed erg haar best goed Engels te spreken. Op Moskou SVO werden we bij slechts min 20 graden Celsius door een bus opgehaald en naar de D-terminal gebracht.
Prima vlucht, leuke ervaring weer eens een nieuw vliegtuigtype toe te voegen aan mijn portfolio van (mee) gevlogen types. Mijn waardering: een 9!
E. Niemeijer