Op 23 januari ging ik naar Belarus (Wit-Rusland). Onze importeur aldaar had ons aanbevolen naar Vilnius te vliegen al waar hij ons zou komen ophalen. Dit zou korter zijn dan via Minsk. Wij boekten economy SAS-tickets vanaf Düsseldorf via Kopenhagen naar Vilnius.
Met de SK 620 (06.10 / stoel 8C / CRJ 900 NG) vlogen wij naar Kopenhagen. Het was een prima vlucht, zonder service inde economy klasse en strak op tijd. Met de SK 744 (08.50 / Stoel 24A / CRJ 900 NG) vlogen wij door naar Vilnius. Daar landden wij op tijd maar op een compleet witte baan van de sneeuw. Dat was een niet zo prettig gevoel. Vandaar verder met de auto naar Grodno. De grens is exotisch. Veel sneeuw, mooie bondmutsen, sombere gezichten en een mooie blondine die ons een verplicht verzekeringsbewijs van twee euro verkocht,
Na de zaken vlogen wij op de 25e januari weer terug van Vilnius met de SK 745 van 12.20 uur. Ditmaal had de SAS een MD-81 gestuurd omdat de vroege ochtendvlucht was uitgevallen door de overvloedige sneeuw in Litouwen. Op stoel 14A had ik een mooi zicht op het de-icen van de vleugels (Daar heb ik leuke foto's van gemaakt!).
De baan was nu zo goed als mogelijk sneeuwvrij gemaakt. De vlucht landde 15 minuten te vroeg op het vliegveld van Kopenhagen. Dat blijft een mooi ingericht vliegveld met mooie winkels.
De doorvlucht SK 1621 van 14.05 uur werd ook weer uitgevoerd met een MD-81. Dit maal zat ik op stoel 17C. Niets mis mee, alhoewel SAS toch erg karig overkomt. De landing was bijna een half uur voor de geplande tijd! Om stewardess bij de SAS te zijn moet je volgens mij minimaal 40 zijn (het waren op alle 4 de vluchten zacht gezegd rijpere dames!).
Mijn waarderingen: SK 620 een 8, SK 744 een 7 (vanwege de landing), SK 745 een 8 en de SK 1621 een 9 vanwege de enorme tijdwinst op Düsseldorf.
E. Niemeijer