DRIEBERGEN - Qatar Airways heeft afgelopen vrijdag besloten om één van de 787 Dreamliners van de maatschappij aan de grond te houden. De reden hiervoor is een “klein” technisch probleem laat de maatschappij weten. “Het gaat om een kleine kwestie, niet om een incident, we gaan er dan ook verder geen commentaar op geven”, laat de maatschappij aan persbureau Reuters weten.
Bronnen buiten de maatschappij meldden aan Reuters dat er rook is waargenomen terwijl het toestel op de grond stond.
Eerder op vrijdag kondigde de Indiase luchtvaartautoriteiten een onderzoek aan naar aanleiding van een probleem met een Boeing 787 van Air India. Een Dreamliner van de maatschappij was woensdag op weg van New Delhi naar Kolkata toen er rook ontstond in een van de galleys. Volgens de maatschappij werd de rook veroorzaakt door een oververhitte oven.
Op vrijdag werd bij een 787 van United Airlines een afgeknelde draad gevonden in het noodbaken. Eerder deed zich een vergelijkbaar probleem voor bij een Boeing 787 van Ethiopian Airlines.
Noodbaken
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft vorige week alle luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van de Boeing 787 Dreamliner opdracht gegeven de emergency locator transmitter (ELT), het noodbaken, te inspecteren.
De Amerikaanse autoriteit heeft samen met Boeing een checklist opgesteld, waarbij luchtvaartmaatschappijen onder meer moeten letten op de bedradingen en vochtophoping.
Gezag
United Airlines is de enige Amerikaanse maatschappij die de Dreamliner in dienst heeft; formeel is United daarom de enige die zich iets van de FAA hoeft aan te trekken. Maar het internationale gezag van de FAA is zo groot dat de andere elf maatschappijen die de Dreamliner al in gebruik hebben genomen (66 toestellen in totaal) de adviezen ook vrijwel zeker zullen overnemen.
De ELT aan boord van de Dreamliner is een product van Honeywell. De ironie wil dat het apparaatje alleen dienst doet als het toestel zou crashen; in dat geval geeft het signalen af, waardoor het wrak kan worden gelokaliseerd.
Exclusief
De brandjes die begin dit jaar aan boord van de Dreamliner plaatshadden waren wel ‘exclusief’ voor dit toestel. Daarbij ging het om oververhitting van de accu’s voor de APU (auxiliary power unit), de hulpaandrijving. Deze lithium-ion accu’s zijn speciaal ontwikkeld voor de Dreamliner. Alle 787’s bleven tussen medio januari en medio april aan de grond. Boeing heeft de storing aan deze accu’s inmiddels opgelost en er zijn sindsdien geen incidenten meer gemeld met de APU-accu’s.
Van onze redactie