CHICAGO - Het futuristische X-48B Blended Wing Body (BWB) testvliegtuig heeft op 20 juli voor het eerst gevlogen. Dat maakte Boeing donderdag (26 juli) bekend. De Amerikaanse vliegtuigbouwer werkt samen met NASA en het onderzoekslab van de US Air Force aan de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig. De experimentele X-48B heeft een spanwijdte van zo’n zeven meter en is onbemand.
Er zijn twee X-48B’s gebouwd. Eén wordt gebruik voor testvluchten en de andere voor windtunneltesten. Beide vliegtuigen zijn voor Boeing Phantom Works in het Verenigd Koninkrijk gebouwd door Cranfield Aerospace. De 25 geplande testvluchten worden uitgevoerd vanaf NASA’s Dryden Flight Research Center op Edwards Air Force Base in Californië en zijn bedoeld om te kijken hoe het toestel zich gedraagt bij lage snelheden.
De Blended Wing Body lijkt uiterlijk op een vliegende vleugel. Verschil is dat de vleugels naadloos overgaan in een brede, platte romp zonder staart. Deze zogeheten ‘fuselage blending’ zorgt voor extra lift, terwijl er sprake is van minder weerstand in vergelijking met een normale romp. Daarbij zal het brandstofverbruik lager zijn. Het ontwerp en de plaatsing van de motoren bovenop de achterzijde van het toestel moeten bovendien een geluidsreductie opleveren.
Transportvliegtuig
De X-48B is in feite een klein voorloper van wat over vijftien tot twintig jaar moet uitgroeien tot een multifunctioneel militair transportvliegtuig, dat zware ladingen over grote afstanden kan vervoeren. Daarnaast zou het toestel ook kunnen dienen als tankvliegtuig of als commando- en controlevliegtuig.
Mogelijk dat tezijnertijd ook een civiele (passagiers)versie van het toestel wordt ontwikkeld. Het BWB-concept maakt echter geen deel uit van de zogeheten Current Market Outlook, waarin Boeing de marktverwachtingen voor de komende twintig jaar op een rij heeft gezet.
Van onze redactie
Er zijn twee X-48B’s gebouwd. Eén wordt gebruik voor testvluchten en de andere voor windtunneltesten. Beide vliegtuigen zijn voor Boeing Phantom Works in het Verenigd Koninkrijk gebouwd door Cranfield Aerospace. De 25 geplande testvluchten worden uitgevoerd vanaf NASA’s Dryden Flight Research Center op Edwards Air Force Base in Californië en zijn bedoeld om te kijken hoe het toestel zich gedraagt bij lage snelheden.
De Blended Wing Body lijkt uiterlijk op een vliegende vleugel. Verschil is dat de vleugels naadloos overgaan in een brede, platte romp zonder staart. Deze zogeheten ‘fuselage blending’ zorgt voor extra lift, terwijl er sprake is van minder weerstand in vergelijking met een normale romp. Daarbij zal het brandstofverbruik lager zijn. Het ontwerp en de plaatsing van de motoren bovenop de achterzijde van het toestel moeten bovendien een geluidsreductie opleveren.
Transportvliegtuig
De X-48B is in feite een klein voorloper van wat over vijftien tot twintig jaar moet uitgroeien tot een multifunctioneel militair transportvliegtuig, dat zware ladingen over grote afstanden kan vervoeren. Daarnaast zou het toestel ook kunnen dienen als tankvliegtuig of als commando- en controlevliegtuig.
Mogelijk dat tezijnertijd ook een civiele (passagiers)versie van het toestel wordt ontwikkeld. Het BWB-concept maakt echter geen deel uit van de zogeheten Current Market Outlook, waarin Boeing de marktverwachtingen voor de komende twintig jaar op een rij heeft gezet.
Van onze redactie