Virgin stopt in Australië, BA laatste carrier 'down under'

7 februari 2014 - 12:45

LONDEN - Virgin Atlantic staakt in mei de vluchten tussen Londen en Sydney via Hongkong. Dit heeft de Britse maatschappij deze week bekendgemaakt. Dit betekent dat British Airways als enige Europese maatschappij overblijft die nog op Australië vliegt. Virgin zegt op de route geen winst meer te kunnen halen met het huidige business model. CAPA, het internationale kenniscentrum voor de luchtvaart, omschreef Virgin Atlantic vrijdag als "overduidelijk afkomstig uit de oude wereld".

Virgin is de twaalfde maatschappij die zich de afgelopen twintig jaar terugtrok van de routes naar Australië. "De laatste jaren was het prestige van vluchten tussen Australië en Europa groter dan de opbrengst", stelt CAPA. Air France en Lufthana hielden er al in 1995 mee op, KLM hield het tot 2001 vol. Austrian Airlines was tot maart 2007 de enige niet-Britse carrier uit Europa die nog op Australië vloog.

Partners
CAPA wijst erop dat Virgin Atlantic geen goede partners heeft om de lange route naar Australië - van Londen naar Sydney is 17.000 kilometer - rendabel te maken. Daar komt bij dat Virgin Atlantic niet de juiste vloot heeft. Zowel de Boeing 747-400 als de Airbus A340-600 die Virgin in bedrijf heeft zijn volgens de huidige maatstaven sterk verouderd en verbruiken veel kerosine.

De ideale vliegtuigtypes zijn de Boeing 777-300ER (heeft Virgin niet) en de Airbus A380 (ontvangt het bedrijf pas in 2018). Virgin Atlantic blijft wel op Hongkong vliegen. Virgin Atlantic lijkt zich meer te gaan richten naar haar naam: op de trans-Atlantische markt, mogelijk mede ingegeven door Delta Air Lines, dat sinds juni 2013 een belang van 49 procent heeft in de Britse branchegenoot.

Golf
De markt tussen Europa en Australië, waar de vraag onveranderd hoog is, is de laatste jaren meer en meer in handen gekomen van carriers uit de Golf en Oost-Azië. Vrijwel alle grote Aziatische maatschappijen vliegen op één of meer steden in Australië en verbinden door naar Europa, vaak in partnerschappen met Europese cariers.

Ook Emirates en Etihad doen dat. Deze twee maatschappijen uit de Verenigde Arabische Emiraten vliegen allebei rechtstreeks naar enkele Australische bestemmingen (Emirates vliegt ook nog door naar Nieuw-Zeeland) en hebben ook codeshare-overeenkomsten met respectievelijk Qantas en Virgin Australia. Etihad heeft ook een belang van tien procent in Virgin Australia.

BA laatste
British Airways was voorheen de partner van Qantas, maar die samenwerking is vorig jaar beëindigd. De Britse maatschappij, die sinds 1938 naar Australië vliegt, heeft nu codeshares met Cathay Pacific en Qatar Airways. De laatste maatschappij stapte vorig jaar in alliantie oneworld, waar ook BA deel van uitmaakt.

BA kromp het aantal lijnen naar Australië de afgelopen jaren wel in. Brisbane, Melbourne en Perth worden niet langer aangevlogen, alleen Sydney is overgebleven. BA vloog voorheen met Boeing 747-400’s naar 'Down Under'; nu zijn het de veel efficiëntere Boeing 777-300ER’s.

Een mogelijk volgende stap voor de Britten zou kunnen zijn om Doha (Qatar) als tussenstop te nemen en niet langer Singapore, waarmee de samenwerking met Qatar Airways zou worden bestendigd.

Van onze redactie

Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen