Piloten Asiana geschorst na doorvliegen op één motor

29 april 2014 - 16:30

SEOUL - De piloten van een Boeing 767-300 van het Zuid-Koreaanse Asiana Airlines zijn geschorst nadat ze urenlang op één motor doorvlogen, met 253 passagiers en bemanningsleden, naar de eindbestemming in plaats uit te wijken naar de dichtstbijzijnde luchthaven. Dit schrijven media in Seoul dinsdag. De reputatie van Asiana krijgt hiermee opnieuw een knauw. Vorig jaar juli crashte een Boeing 777-200ER van dezelfde maatschappij, in San Francisco, met drie doden als gevolg. 'Pilot error' bleek toen uit onderzoek en ook Asiana zelf erkende dat later.

Bij het jongste incident ging het om een Boeing 767 die tien dagen geleden onder vluchtnummer OZ603 op weg was van Seoul naar Saipan op de Noordelijke Marianen, een eilandengroep onder Amerikaans bestuur ten noorden van Guam. Een uur na vertrek kregen de piloten een waarschuwing dat er iets mis was met een van de twee General Electric GE-CF6-motoren, zo verklaarde de Zuid-Koreaanse overheid. De bemanning verminderde het vermogen, maar het waarschuwingslampje bleef aan.

Uitwijken
De piloten waren op dat moment boven Japan en hadden alle gelegenheid om uit te wijken naar een Japanse luchthaven. Ze namen contact op met technici van Asiana in Seoul en omdat er verder niets mis leek te zijn besloten ze gezamenlijk om door te vliegen, nog eens vier uur naar Saipan, waar ze aankwamen met één werkende motor. Onduidelijk is op welk moment de sputterende motor is uitgezet.

Onderzoek in Saipan wees uit dat een oliefilter in de motor was verstopt door metalen deeltjes. De maatschappij moest een nieuwe motor invliegen uit Seoul om weer met de Boeing 767 te kunnen vliegen.

Daarmee was de kous nog niet af voor Asiana en de twee piloten, want de autoriteiten in Zuid-Korea hebben een onderzoek gestart naar de omstandigheden van de vlucht. Ze willen weten waarom de crew ervoor koos door te vliegen. In afwachting van het onderzoek zijn beide piloten geschorst.

Regels genegeerd
"Volgens de voorschriften moet de bemanning stappen ondernemen als een waarschuwingslampje voor de motoren blijft knipperen", zei een woordvoerder van het Zuid-Koreaanse ministerie van transport. "Een vliegtuig moet in dat geval terugkeren. Asiana heeft deze regels genegeerd en vloog door."

De maatschappij probeerde het incident in eerste instantie ook nog eens te verdoezelen, zegt het ministerie. In een rapportage zou Asiana hebben gezegd dat het waarschuwingslampje wél was uitgegaan. Nadere inspectie van de vluchtgegevens leerde dat dit niet het geval was geweest.

De Zuid-Koreaanse regering heeft Asiana inmiddels een stevige reprimande gegeven, waarbij ook werd gerefereerd aan de crash van de Boeing 777-200ER in San Francisco. De autoriteiten zeggen dat er verdere maatregelen zullen volgen in de vorm van boetes en schorsingen.

In een reactie heeft Asiana gezegd de besluiten van de regering "nederig" te zullen accepteren, maar de maatschappij ontkent te hebben gelogen over het waarschuwingslampje.


De resten van de Boeing 777-200ER van Asiana, juli 2013, in San Francisco - Foto: NTSB

Pilot error
Begin deze maand, bijna negen maanden na de crash, erkende Asiana Airlines dat een fout van de piloot mede de oorzaak was van de crash in San Francisco, op 6 juli 2013. In combinatie met problemen met de automatische brandstoftoevoer leidde de foute inschatting van de piloot er toen toe dat het passagierstoestel bij de landing neerstortte.

Meer dan 180 inzittenden raakten gewond, drie Chinese tieners kwam om. De piloot had nog niet veel vlieguren in een Boeing 777 en landde voor het eerst met zo'n vliegtuig in San Francisco. Uit onderzoek bleek dat het toestel tijdens de landing veel te langzaam vloog.

Het Amerikaanse ministerie van Transport legde Asiana in februari een boete op van omgerekend ongeveer 364.000 euro voor de lakse houding die het bedrijf innam na de crash.

Van onze redactie

Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen