Ik had samen met mijn vriendin een aantal maanden geleden een 8-daagse reis geboekt naar Tenerife. Omdat helaas alle vluchten van Transavia.com volgeboekt waren kreeg ik twee dagen na mijn boeking een telefoontje dat ik alleen nog met ArkeFly kon vliegen.(helaas het was niet anders na alle verhalen die ik ken over ArkeFly)
Op maandag 1 september was het dan zo ver om 15:15 uur zouden we vertrekken met vlucht OR117 naar Tenerife. Een half uurtje te laat kwam ons vliegtuig, een 737-900ER voorrijden. Met een uurtje vertraging kozen we dan toch het luchtruim. Mooie nieuwe kist (Futura in ArkeFly kleuren) wel wat krap naar mijn idee maar wel goede stoelen. Service aan boord was prima en het personeel was vriendelijk. Na een vlucht van 4,5 uur kwamen we aan op het mooie eiland Tenerife.
De terugvlucht OR118, op maandag 8 september verliep helaas anders dan gehoopt. We moesten om 12:00 uur de kamer van het hotel verlaten en zouden om 16:50 uur opgehaald worden. Nadat we uitgecheckt hadden vonden we een papiertje op de balie van het hotel met de mededeling dat onze vlucht zeven uur vertraging had opgelopen en dat we pas om 22:55 opgehaald zouden worden en dat onze vlucht om 02:30 uur 's nachts zou vertrekken met de bestemming Amsterdam.
Dat was dus een forse tegenvaller waar ik al bang voor was na die verhalen van ArkeFly. Daar het een en ander aan informatie opgezocht op internet wat er allemaal aan de hand was, nu bleek dat wij terug zouden vliegen met een toestel van Futura, maar deze waren uit de lucht gehaald wegens financiële problemen.
Na een lange dag in Playa de las Americas kwam inderdaad netjes om 22:55 uur de bus voor rijden, er werd ons mede gedeeld dat om 00:00 uur de incheckbalie zou opengaan en dat onze vlucht naar 02:00 uur was vervroegd. Eenmaal op de luchthaven hebben we een uur voor een dichte incheckbalie gestaan en begonnen ze pas tegen kwart voor 1 met de procedure. Na nog eens 2 uur wachten kwam ons toestel dan eindelijk aan. Een 757-200 van Air Finland.
Nadat iedereen zijn plaats had ingenomen nog een half uur gewacht omdat de mannen die het toestel moesten laden net van dienst wisselden, kozen we zo tegen 4 uur 's nachts dan eindelijk het luchtruim. Na een vlucht van 3:40 minuten (recordtijd??) stonden we dan toch om even voor 9 uur in de morgen in Amsterdam. Helaas liet de service aan boord op de terugvlucht het erg afweten met een grotendeels Finse bemanning.
Ik weet dat ArkeFly aan deze situatie niet heel veel schuld heeft. Ze zijn erg laat geïnformeerd door Futura over de financiële problemen aldaar, maar desondanks denk ik niet dat ik nog eens met ArkeFly ga vliegen. Ik geef de vlucht naar Tenerife een dikke 7 ondanks de kleine vertraging. Voor de terugvlucht kan ik helaas niet meer dan een 4 geven. Een vervelende situatie voor zowel de passagiers als voor ArkeFly, die er niet zo heel veel aan konden doen helaas.
M. van Rouwendaal
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.