DFS: vliegtuigen van afstand bestuurbaar maken

15 april 2015 - 14:14

LANGEN - Deutsche Flugsichering (DFS), de Duitse organisatie voor luchtverkeersleiding, vindt dat toestellen in nood van buitenaf bestuurd moeten kunnen worden. De noodzakelijke techniek is volgens DFS voorhanden, wijzend op drones die steeds meer gemeengoed worden.

De organisatie komt met het voorstel naar aanleiding van de ramp met het vliegtuig van Germanwings. Waarschijnlijk liet de copiloot het toestel bewust op een berg in Zuid-Frankrijk neerstorten nadat hij de gezagvoerder buiten de cockpit had gesloten. Hij joeg 149 mensen en zichzelf de dood in. De DFS wil een serieuze discussie over het idee aanzwengelen, aldus de chef van de organisatie, Klaus-Dieter Scheurle, woensdag.

In het voorstel moeten vliegtuigen op afstand geheel overgenomen kunnen worden. Dat zou vanaf de grond moeten kunnen maar ook vanuit bijvoorbeeld straaljagers die opstijgen om een toestel te begeleiden. Vliegtuigen kunnen zodoende via de automatische piloot aan de grond worden gezet. De DFS wijst op een ander voorval in 2005, waarbij een Cypriotisch verkeersvliegtuig neerstortte in Griekenland doordat de bemanning bewusteloos was geraakt.

Door de EU is al onderzoek gedaan naar het vanaf de grond besturen van een passagierstoestel. Dat gebeurde naar aanleiding van de aanslagen in New York en Washington in 2001. Tot een daadwerkelijke test is het echter nog niet gekomen.

(c) Reismedia / ANP

Dossier: 


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen