KEULEN - Met 43 uur vertraging kwam donderdag op de luchthaven van Keulen een vliegtuig van prijsvechter Eurowings met 181 passagiers aan. Sinds dinsdagochtend hadden de reizigers op het Thaise eiland Phuket vastgezeten wegens technische mankementen aan hun toestel.
Eenmaal in Keulen werden de passagiers verwelkomd met een uitgebreide catering. Daarna werden ze in taxi's of met de trein naar hun woonplaatsen gebracht. Ook is er nog een financiële troost: "Naast een voucher van 250 euro krijgt iedere passagier ook nog een compensatie van 600 euro", zei een woordvoerder van de maatschappij.
Aanvankelijk moest het vliegtuig dinsdag om 6.40 uur vanaf Phuket vertrekken, toen een defect werd gevonden. Toen de passagiers later weer in het toestel zaten, deed zich opnieuw een mankement voor.
Woensdagavond laat was het vliegtuig eindelijk in staat om het luchtruim te kiezen richting Keulen. De Lufthansa-dochter Eurowings heeft vaker problemen met de long haul operatie. Het afgelopen jaar heeft TUIFly Nederland een aantal keer de vluchten voor Eurowings uitgevoerd vanwege capaciteitsproblemen bij de Duitse maatschappij.
(c) Reismedia / ANP