SAN FRANCISCO - Het netwerk van KLM is het meest punctuele ter wereld. Nummer twee is Iberia, gevolgd door Qatar Airways op plaats drie. Dat blijkt uit onderzoek van FlightStats, dat ook keek naar de punctualiteit van regionale dochterondernemingen zoals KLM Cityhopper.
Volgens FlightGlobal-dochter FlightStats is slechts 11,47 procent van de KLM-vluchten te laat. Daarmee is de 2016 Airline On-Time Performance Service Award in de categorie Major Global Airline Network voor de Nederlandse maatschappij.
Pal achter KLM eindigden de netwerken van Iberia, JAL, Qatar Airways, Austrian, ANA, Singapore Airlines, Delta Air Lines, TAM Linhas Aereas en Qantas.
El Al
Slechtste airline wat betreft punctualiteit in 2016 was volgens FlighStats El Al; bij de Israëlische maatschappij is 56 procent van de vluchten vertraagd. Ook Icelandair, Air India, Philippine Airlines en Asiana deden het vorig jaae niet goed qua punctualiteit.
Vorige week maakte ook OAG een ranglijst van meest punctuele luchtvaartmaatschappijen bekend. Daarbij eindigde KLM wereldwijd op een derde plaats, achter Copa Airlines en Hawaiian Airlines. OAG keek ook naar kleinere carriers en telde niet bij alle airlines de resultaten van partnermaatschappij mee.